Mellan himmel och jord

2013-03-03
11:08:00

Chokladcupcakes med chokladkolatopping
I den gångna julens första hazardspel (med Hilda-tjejerna) roffade jag åt mig ett trevånings cupcake-fat. Jag som egentligen inte bakat så mycket cupcakes innan tänkte att "har jag ett fat nu så får jag väl lära mig!". På julaftons spel med familjen var det givet att jag skulle slåss för den lilla receptboken "Cupcakes". Igår var jag och Jossan i Linköping och hälsade på Pernilla och Jimmy, och vad passade inte bättre då än att ta med mig lite hembakat. Receptboken invigdes och det bjöds på chokladbomber!
 

Chokladcupcakes  Ca 16 små eller 8 stora. 45 minuter inklusive 10-15 minuter i ugnen, beroende på storlek.
 
1 dl kakao
1 dl varmt vatten
2 dl vetemjöl
1 krm salt
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 ägg
3/4 dl vispgrädde
 
Sätt ugnen på 175°C. Rör ihop kakao och varmt vatten i en skål. Blanda mjöl, salt, bakpulver och bikarbonat i en annan skål. Vispa ihop det mjuka smöret ordentligt med elvisp med strösockret i en tredje skål. Tillsätt äggen i smörblandningen, ett i taget, vispa väl efter varje. Blanda i kakaosmeten samt, i omgångar och växelvis, mjölblandningen och grädden. Rör om tills smeten är väl blandad. Fyll cupcakeformarna till 2/3 med smeten. Grädda i 10-15 minuter, beroende på storlek.
 
Redo för gräddning i ugnen
 

Till det här receptet i boken hörde egentligen en ganache, en väldigt enkel topping som jag ändå misslyckades totalt med! Ganachen som ska lägga sig uppepå cupcaken och stelna till ville inte alls göra det utan rann rakt ner i kakan och försvann. Någon som har en idé vad jag gjorde för fel? Att grädden han koka någon sekund? Eller att jag hade vit choklad i stället för mörk? Receptet, som jag sedan hittade på massa sidor på internet ser ut så här.
 
Chokladganache
 
Hetta upp 3/4 dl vispgrädde i en kastrull. Dra den från plattan när grädden börjar sjuda. Låt 100 g hackad mörk choklad smälta i grädden. Rör försiktigt om så att det blir en slät och blank massa. Låt svalna i 10 minuter. Bred ganachen över kakorna med en tesked. Låt svalna i rumstemperatur.
 

När den misslyckade ganachen bara var att hälla ut i slasken fick jag gå på jakt i kyl och skafferi och leta efter någonting annat att göra en topping på. Efter lite letande efter tips och recept på internet kom jag i alla fall fram till denna. Hör bara hur onyttigt rubriken låter, succé!
 
Chokladkolasmörkräm
 
300 g rumstempererat smör
4 dl florsocker
3 äggulor
2 msk kolasås samt kolaströssel
2 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
 
Blanda allting med elvisp. Smaka av och smaksätt ev med mer eller andra smaker. Spritsa eller toppa kakorna med smörkrämen. När jag skulle spritsa gick dock spritsen sönder efter första, så jag klickade på med en sked och tryckte ut krämen i toppar med en sillgaffel.
 
 

Så här blev resultatet!
 
                  
 
Silverkulor som dekor, inslaget i cellofan med matchande snöre. Askarna är återanvända gelehjärtan-askar.

Kommentar:
#1: Elin

Hörrödu! Kan du inte ge dig på lite ägg- och mjölkfritt nästa gång? Du klarar det säkert bättre än jag skulle jag tro.

Svar: Oj, det vet jag inte... men det vore ju en utmaning ;) Jag hör av mig om jag lyckas!
Jessica

2013-03-12 @ 18:56:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: