Mellan himmel och jord

2013-03-24
21:07:00

Earth hour
Earth Hour är världens största manifestation för miljön. Det är ett initiativ av Världsnaturfonden WWF som innebär att människor, städer, förtag och organisationer i mer än 150 länder världen över släcker ner sina lampor, neonskyltar och överflödiga elapparater under en timme per år. Inte för att spara på miljön under just den timmen, utan för att visa sitt engagemang i frågan kring miljö och klimat. Det är ett sätt att få världens ledare och beslutsfattare att inse hur viktig frågan är och även ett sätt att själv stanna upp, bli medveten om sina vanor och visa sin omgivning detsamma. 


Igår kväll var det dags igen, för sjunde året i rad. Miljontals svenskar, närmare bestämt fler än varannan invånare räknas deltagit. Jag gjorde det, gjorde du? Innan jag åkte hemifrån på eftermiddagen ställde jag om alla fönsterlampors tajmrar så att de slocknade 20.30. Efter våfflor hos mina föräldrar och Tobbe kommit hem från Ålandskryssningen önskade han pizza från Vesuvio. När vi kom hem var klockan straxt innan nio och eftersom vi inte behövde laga mat så tände vi istället bara upp köksbordet fullt med levande ljus och högg in i maten. Och inte bara för sakens skull, men det är faktiskt väldigt mysigt med mörker och bara lyse och värme från ljusen. Det borde man göra oftare! 

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: