Mellan himmel och jord

2013-05-17
11:06:00

Bländande vitt
I flera år har jag haft en stor påse med diverse olika tvätt och kläder som ska lagas. I höstas hamnade allt i en gammal tvättkorg i pysselrummet, men längre än så kom det inte. Det var bland annat kemtvätt och vita kläder som skulle klorblekas. Hela tiden jag kommit med olika ursäkter som att kemtvätt är rätt så dyrt och hur ofta använder jag egentligen kostym? (Aldrig eftersom den inte är ren, jag vet..) Och klorblekning tar tid med blötläggning och hur länge och hur mycket kalorin ska man använda? Kan man göra det i en vanlig tvättmaskin utan att förstöra den eller nästkommande tvätt? Jag har helt enkelt struntat i det.
 
Men jag har insett att om jag säger till någon att jag ska göra en sak så måste jag ju göra det, eller hur?! Sen pratar min mun lite fortare än jag tänker ibland så den här gången var blekningen jag råkade ut för. När vi satt hemma hos syster för ett tag sen och åt Kina-mat spillde hon på en lånad vit tröja. "Testa med ta-bort, annars har jag en påse med tvätt hemma som jag ska bleka" säger jag. En vecka senare får jag tröjan genom min andra syster, fläcken var kvar och jag hade ju lovat. Så det var bara hem och sätta igång, efter tre års dragande på det.
 
Och oj vad enkelt det var. Ingen blötläggning innan, bara in med tvätten i maskin och 2,5 dl klorin (6 kg tvätt) och vanliga tvättprogrammet. Efteråt en vanlig tvätt med bara sköljmedel, inte tvättmedel, för att få bort klorlukten. Och uttrycket bländande vitt fick verkligen en innebörd! Synd att jag inte tog några 'före och efter'-bilder. 
 
 
Inte ett spår efter Kina-maten!

Kommentar:
#1: Pernilla

Tack lillstrumpa // Nilla

Svar: Så lite så, nu fick jag ju mitt fixat också!
Jessica

2013-05-17 @ 21:34:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: