Mellan himmel och jord

2013-05-13
15:11:00

Suck för a-kassan och facket
Jag vet fortarande inte vad jag kommer att jobba med när jag blir stor, men jag ska i alla fall inte arbeta för a-kassan eller facket, det är jag helt säkert på! Jag skulle skämmas om jag satt i andra änden på telefonen när en sån som mig ringde. För när jag är less på såna instutioner då är jag inte nådigt irriterad.
 
Inte nog med att jag varit arbetslös sedan nyår, jag har fortfarande inte fått någon a-kassa. Ett tag var jag sur på HRAK (Hotell- och restauranganställdas a-kassa) för att det tog tid, men sen förstog jag att det även var för att HRF (Hotell- och restaurangfacket) förhalade det. Jag har bett om hjälp med en av mina förra arbetsgivare angående den a-kassebaserade anställningsprocenten och tanten som är min ombudsman svarar inte på mina mail eller telefonsamtal förns jag lite hotande skickar samma till hennes chef efter någon månads tysthet och undrar om hon har slutat sin anställning hos de eftersom mitt ärende verkar vara nerlagt? Då tar det 15 minuter så får jag svar av ombudsmannen som skyller på att hon inte får tag på arbetsgivaren. Hur kan man inte få tag på en offentlig person undrar jag, men det har hon inget svar på. Och att jag har fått göra så här har inte hänt en gång, utan tre! HRAK i sin tur minskar bara tiden som jag har på mig med förhandlingen lite till för varje gång. Idag fick jag tre olika brev som måste vara tillbakaskickade med diverse intyg senast torsdag den här veckan. Men själva kan de vänta fyra månader med att meddela att det saknas några kryss på ett arbetsgivarintyg.
 
Dessutom "väntar" jag på ett godkännande om att få studera på distans med a-kassa. Eftersom jag inte kan uppvisa något schema, då jag inte har något schema, räknar de det som att jag "är upptagen från att finnas tillgänglig för arbetsmarknaden" mellan kl 8-16 dagligen. Vad är då vitsen med att läsa på distans kan man ju undra?! Jag har inte sökt CSN för de hör kurserna efter jag tänkte att jag inte ville blanda in ytterligare en instans. Kurserna slutar nästa vecka och jag vet fortfarande inte om jag får pengar för de två senaste månaderna. Kassakorten som är inskickade "finns ej, vänligen sänd igen" och intyg som låg tillsammans med andra "finns ej, vänligen sänd igen" fast resten av kuvertet finns. Gör de så här bara för att man ska tröttna och strunta i sina pengar?
 
Det enda som saknas nu är väl att de kommer att granska min deklaration så att jag inte får tillbaka skatten förns i höst/vinter? Jag är glad att jag har en sambo med heltidsarbete i alla fall, men tycker synd om tex de som kanske är ensamstående föräldrar med en hyreslägenhet när det tar ett halvår att få pengar.
 
 
Dagens post...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: