Mellan himmel och jord

2014-02-12
22:22:00

Speed var ordet
Idag har jag varit med om någonting jag inte gjort tidigare. Speedintervju. Och speed var verkligen ordet!
 
Igår skickade Tessan ett sms till mig och frågade om jag ville följa med på rekryteringsträff på Spiralen, det var First Camp Kolmården som skulle finnas där och hon tänkte om jag också var intresserad av att söka jobb i receptionen till sommaren. Ja visst, svarade jag och tänkte att det var väl så att man går dit med CV, får höra lite information om urvalsprocess och i högsta grad får presentera sig. Det är så rekryteringsträffar brukar gå till. Men här var det lite snabbare tempo. Registering, stå i kö för intervju, svara på några frågor, tack vi hör av oss hej. Och det hade inte gått mer än 5 minuter! Det var 6 personer som intervjuade olika personer samtidigt i ett stort rum och man fick sitta ner ca 1 minut.
 
Jag fick frågorna;
 
Vilka tjänster är du intresserad av hos oss? - Gulp, vilka finns? Jag visste ju bara att Tessan sökt reception så jag svarar det. "Reception, service"
 
Vad är service för dig? - Den frågan får man varje gång man söker jobb i den branschen så det svaret som rinnande vatten "Att ge gästen den hjälp som just den vill ha. Självklart ska man sälja in sin bästa tjänst, men på det sättet så att gästen tror att det är han som väljer. Och varje gäst har ju unika frågor och önskemål, så det gäller att vara flexibel."
 
Vad gör du idag? - Det är ju inte vad jag gör idag som är väsentligt.. Kommer det fler frågor? Bäst att få in så mycket som möjligt i svaret! "Pluggar, till mediaproducent. Men jag har arbetat mycket i reception, hotell, turism och resraurang innan. Jag har även läst på Turistakademin här i Söderköping. Och tycker att det skulle vara kul att komma tillbaka till gästerna över sommaruppehållet i studierna"
 
Tack, jag käner mig nöjd med dina svar. Håll koll på mail och sms under dagen. Har du några frågor? - What? Var vi klara där? Har vi ens börjat? "Nej, men jag tog med mitt CV, vill ni ha det?" Nej, det registrerar du på webben, länk kommer i ett mail.
 
9 timmar senare kom svaret:
"Ett stort grattis, du är en av 100 som vi valt att skicka vidare till dag 2. Totalt var det ca 2000 kandidater som ingick i rekryteringen. Du ska redan nu känna dig som en vinnare som klarade dig vidare från dag ett. Morgondagens intervjuer kommer att äga rum på arbetsförmedlingen i Norrköping."
 
Här var det snabba puckar! Lite skillnad från Valdemarsviks Kommun där jag sökte jobb i april och fick svar i postsänt brev i november, det kan man kalla slow-rekrytering!
 
 
Undrar om sommaren går lika snabbt?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: