Mellan himmel och jord

2014-01-05
10:11:00

Året som gått

Det har hänt mycket under 2013. Roligt och tråkigt, glatt och ledsamt, spännande och nervöst. Stora och små händelser som format mitt år till ett unikt år.

Familj
Det kanske allra mest förändrade under 2013 är min familj, som både har utökats och förminskats. För ganska snart ett år sedan blev jag moster till två underbara små troll, som förgyller vardagen lite extra. Den ena fick jag även äran att vara gudmor till. Under början av hösten blev min älskade farmor sämre och snart därefter lämnade hon oss efter 87 år på jorden, 27 år efter farfar. Hon hade levt många fina år och jag är tacksam för att jag fått just så många med tre av mina far- och morföräldrar.

Huset
Det är ett kapitel jag helst bara vill komma bort ifrån. Året har kantats av läckande avlopp, mögligt badrum, vattendropp i hallen, trasiga värmeledningar, söndertrampad trädgård av korna och trasiga vitvaror. Skräpigt och trasigt på gården. Och ingenting kan vi göra något åt, och ingenting gör hyresvärden någonting åt, vilket gör att för varje dag som går längtar jag lite längre bort. Vi har tittat på några hus, men så länge jag är student får vi inte så högt lån, och husen här ute är ganska dyra. Kanske ska köpa mig ett tält? Det finns ju gott om skog, tacka vetja allemansrätten.

Kroppen
Äntligen fick jag komma till en vårdcentral som bryr sig om sina patienter och en läkare som lyssnar på vad jag vill ha sagt. Efter 14 år med värk i kroppen, varav senaste året fruktansvärt ont i svanken och 9 år med utslag i hårbotten fick jag diagnoserna fibromyalgi, kotförskjutning i ländryggen och kroniskt seborriskt eksem. Dessvärre så luddiga sjukdomar att det mest bara är att acceptera och leva vidare. När jag ändå hade fått frikort på landstinget passade jag på att beställa en tid för min misstänkta jästallergi. Läkaren sa "spännande", sköterskan frågade "hur kom du på det?". Jag fick en remiss till allergicentrum, men den blev avslagen med anledningen "då det inte tillhör de sedvanliga allergierna görs ej något test". Fortsättning följer...

Semester
I år valde vi att inte åka på någon semester, utan att bara vara hemma och umgås när vi kunde. Under sommaren hade vi besök från Norrland här och själva har vi varit på fyra turer till Stockholm och en weekend i Finspång! Vi är inte så kräsna som ni kanske förstår?! I år sparar vi mindre pengar till resor och mer till hus, så vem vet hur långt vi tar oss nästa år? En cykeltur till Norsholm?

Studier
Efter att återigen blivit arbetslös inför den torrlagda turistperioden bestämde jag mig för att göra något annat. En stark längtan att komma bort från ordinarie 14-timmarspass, bort från lön som knappt ens täcker pendlingskostnader, bort från facken som inte ens bryr sig. Men utan att lämna det roliga i besöksnäringen eller servicebranschen. När jag sedan insåg att det fysiskt ansträngande arbetet kanske skulle knäcka min kropp tog jag ett vemodigt beslut att återigen börja studera, för att fortfarande inte veta var det bär av eller vad jag vill bli när jag blir stor.

Träning
Jag gick ut hårt, bestämde för att gå ner 20 kg till sommaren. Jag köpte längdskidor och han åka ett par gånger innan jag blev sängliggandes med värkande kropp i den kraftigt pendlande temperaturen. Lyckades komma iväg tre gånger i veckan till simhallen, fram till maj när Tobbe började jobba i Stockholm och jag inte hade någon som drog in mig. Under sommaren försökte jag cykla mycket men framåt hösten blev ryggen värre, vilket resulterade i att den enda träningen jag kunde / fick sträcka mig till var att sitta på en pilatesboll och försöka sträcka fram ett ben i taget. De 20 kilona? Jo då, de har hängt med mig under året som gått...

Det här var min årskrönika 2013. Det ska bli spännande att se vad nästa har att bjuda på!

 
 

Kommentar:
#1: Elin

20 kg?! Är inte det lite i överkant? Blir ju ingen Jessie kvar då. Sluta upp o sätta upp målno var nöjd med dig själv istället. Lev gott, ät gott och NJUUUUT!

Svar: Jo dessvärre blir det rätt mycket kvar av mig. Men, jag vet att det är ett ganska högt mål och jag räknar egentligen inte med att nå det. Bara att gå ner tills jag är mer nöjd med kroppen och mår bra!
Jessica

2014-01-07 @ 14:21:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: