Mellan himmel och jord

2015-01-18
21:36:00

Gurksoppa
Efter önskemål sen jag la upp menyn från vår 5-rätters nyårsmiddag kommer här receptet på gurksoppan som vi åt till förrätt. Vi gjorde den ofta till förrätt i restaurangen när jag gick på Hotell- och restauranggymnasiet. Och eftersom jag är både en sparar på recept som "kan va bra att ha" och en ordningsmänniska som vet exakt var jag har alla de här recpten så är det många av de som fortfarande är med 10 år senare. Just den här gurksoppan har jag gjort många gånger och det är enkel, annorlunda och god som förrätt. Den är även perfekt för att förbereda och bara värma innan servering.
 
4 portioner
 
2 gurkor
75 g smör
Färsk dill
1/2 liter vispgrädde
1/2 liter mjölk
3 msk kalvfond
salt
peppar
 
Klyv gurkorna på längden, de ska inte skalas. Dra ur kärnorna med en tesked och skär 1/2 cm stora halvmåneformade bitar. Fräs bitarna tillsammanse med dillen i en kastrull ca 10 minuter, inte för varmt så de tar färg. Häll i grädde, mjölk och fond. Låt allt småkoka tillsammans ca 20 minuter. Kör allting i en mixer och sila sedan så soppan blir slät. Smaksätt med salt och peppar.
 
Servera med krutonger och skalade räkor. Garnera med en dillkvist och eventullt skum från mixern.
 
Gurksoppa med räkor och krutonger av mörkt bröd.

Kommentar:
#1: Elin

Tack!

2015-01-21 @ 16:13:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: