Mellan himmel och jord

2013-08-09
23:48:00

Samlar vuxenpoäng, eller livsförsäkringar!
Säkerheten går före allt. Det borde i alla fall vara så även om man medvetet eller omedvetet slarvar ibland. När vi är ute sent har vi alltid reflexvästar eller reflexjackor, i bilen har vi alltid bälte och när vi pysslar i snickarbo'n är hörselskydden på. Men var har hjälmen varit när vi cyklat? Inte på i alla fall, inte ens inköpt sedan barnhjälmen ägdes. Och det finns väl bara ett ord för det - dumt! Så idag var jag och Tobbe på XXL och införskaffade oss varsin cykelhjälm.
 
Många vänner med barn har börjat att använda cykelhjälm med motivationen "det är svårt att tvinga dem att använda hjälm när vi inte gör det själva". Vi har inga barn, men vem har sagt att man inte bör använda det för sin egen skull och inte för barnens? Jag har länge tänkt på det och framför allt nu när vi cyklar så mycket var det en väl värd investering. 249:- är en billig livsförsäkring och faktum är att jag har en bekant som förra året föll så illa på cykeln att hans hjälm gick i två delar. Vad hade hänt om han inte hade haft hjälm?! Vi som även oftast cyklar på trafikerad väg utan väggren, eller hem från vänner med både en och två vinare.. jag menar vinglas, innanför reflexvästen hade ingen ursäkt längre till att frisyren blir förstörd. Vissa kallar det vuxenpoäng, jag kallar det livsförsäkring.
 
Hur många av er har hjälm när ni cyklar?
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Elin

Jag har alltid hjälm när jag cyklar. Men som du säger är det nog Lucas förtjänst. Dumt att låta bli tycker jag. Man ska vara rädd om sitt huvud..man har bara ett!

2013-08-10 @ 17:49:53
#2: Nilla

Jag o J sen ett par år tillbaka. Känns konstigt att cykla iväg utan nuförtiden. Det är ju en billig livsförsäkring men vi började använda när W frågade varför inte vi hade det när han hade! Hoppas pappa börjar använda sin!

Svar: Ja, det är bra att ni använder nu i alla fall! Och det borde alla göra. Egentligen är det lite konstigt att det inte är lag på det, det är det ju på bilbälte (tom i bussar nu).
Jessica

2013-08-10 @ 23:12:46
#3: Elin

Svar: haha. Ja herregud vilket sommarjobb va? Nä. Jsg träffade bara Hans och han kände inte igen mig . I övrigt såg det likadant ut. Tio år sen. Tiden går fort!

2013-08-11 @ 08:22:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: