Mellan himmel och jord

2013-12-11
00:14:00

Alla klänningars fest
Så var det dags igen för årets Nobelfest. Kvällen då 1300 personer samlas på plats och flera miljoner i soffan hemma. Fullt fokus på middagen. 1) Vad ska det bli för mat? 2) Hur ser upplägget ut? 3) Och kommer någon att ramla i trappan? På frågorna kan man nu i efterhand svara att det var Sveriges godaste middag, i världsklass som serverades, där varmrätten fick ett något negativt utlåtande i pressen som "buffélikt". Dessertet fick däremot ordentliga hyllningar för de otroligt många och vackra handmålade Nobel-porträtten i sprayad choklad. Ingen ramlande i trappan, dock fick en stackare pärnhönsmosaiken till förrätt över ryggen. Lite småkomiskt då jag berättade på lunchen idag om den gång jag tappade en bricka med isvatten över en gästs rygg på en lunch på Bacchus för snart 10 år sedan och att jag säkert skulle vara så nervös på en servering som nobelmiddagen att det inte ens skulle kunna vara ett alternativ för mig. Stackars servitör säger jag dock, gästen hade säkert råd med en ny kavaj.
 
Annars är det väl en fest för de många vackra klänningarna. Vad är trenden i år, vilka bär de vackraste klänningarna, hur matchar de med sina smycken och vad har de förändrat sedan tidigare år? Bär de klänningar av samma designer och har de tillräckligt unika uringningar? Trender ska följas och trendmissar upptäckas. I år spanades det efter spets i alla färger och former, en trend som verkar kommit efter Maddes brudklänning samt röda klänningar. På frågan om de som var klädda i rött var trendiga kom svaret; "eftersom drottningen har rött är det absolut en trend". Jo, vem sätter inte trender om inte kungligheterna? Sedan var det ju som vanligt håruppsättningarna och smycken i håret. Carl Bildts fru är tydligen en utstickande person vad gäller smycken i håret. Och de som tyckte till då? Mja, enligt mig var de kanske inte de bäst klädda för en så stilren kväll som denna, men vad vet jag, jag är ju varken trendsättare eller stylist. Var det föresten någon mer än jag som relaterade operasångerskorna med Törnrosas féer? Här kan ni se massor med bilder från kvällen!
 
Nobelpristagarna kommer kanske i tredje hand, eller fjärde efter musikunderhållningen. Men det är klart, utan de skulle det ju inte vara någon fest och det är ju fantastiskt vad de har åstadkommit för vetenskapen, forskningen och litteraturen. Så grattis till de, och tack för ännu en ursäkt att sitta i soffan en hel kväll utan att plugga som jag borde.
 
Dynamit-inspirerad dessert på temat "I huvudet på Nobel"
 
Trändsättarna vs...
 
... tyckarna
 
Törnrosas féer?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: