Mellan himmel och jord

2013-12-01
20:40:00

En riktig kickstart på julen
I helgen har vi verkligen invigt advent och julmys. Vi började med julbord på Borgen med Tobbes jobb och resepktive i fredags. God mat, bra underhållning med Janssons frestelser som bjöd på en nostalgitripp i musikhistoria, från 60-talet till idag. Bäst på julbordet var chokladmoussen och sämst var hjortinnanlåret och revbensspjället. Det blev även lite bugg, även om jag hade så ont i rygg, ben och fötter sen att jag blev illamående. Men mitt nya motto är: "Lev idag och ha ont i morgon".
 
I lördags skulle jag haft Hilda-tjejerna här på julmys, men då det blev så många som inte kunde ställdes det in. Istället bjöd vi hit några vänner och hade adventsmys med Morbergs glögg, första ljuset tänt, risgrynsgröt, skinkmacka, årets skumtomtar och en underbar saffransmousse. Jag bjuder med mig av receptet så fler kan njuta av den i jul! Under dagen hann vi även gå en sväng på Söderköpings adventsmarknad, sätta upp ljusstakar och stjärnor och griljera skinka. Jag bakade även ett jästfritt vörtbröd men misslyckades så det blev papperskorgen. Ska prova igen med lite ändringar i reecptet.
 
I dag avslutade vi helgen med andra julbordbordet för helgen. Då var vi på Kolmårdens djurpark med min familj och Pernillas Jimmys familj. 17 personer i blandade åldrar och de flesta var nöjda nästan hela tiden. Först var det delfinshowen Life och sen julbord i Vildmarkshotellets restaurang. Showen var riktigt bra i år, med en mera helhetsbild om delfinens liv än bara lite hopp och plask. Maten var docl sämre. Inte särskillt mycket smak och konstig ordning på buffén. Absolut nöjda, men nästa år blir det nog inte där igen
 
Saffransmousse
ca 4 portioner
 
2 dl vispgrädde
1 paket saffran
1 ägg
150 g vit choklad
1 dl kesella

Till garnering:
Strösocker
Pressad citron, eller annan vätska som blir lite kladdig
4 pepparkakor

Gör så här:
Vispa grädde tillsammans med saffran. Smält chokladen. Vispa upp ägget och tillsätt sedan den smälta chokladen (vispa kraftigt för att förhindra att chokladen blir grynig, går bra med elvisp). Rör i kesellan och till slut saffransgrädden. Frosta glaskanterna med socker. Lättast är att hålla upp lite citronsaft på ett tefat och socker på ett annat. Doppa sedan glaskanten först i citron och sedan i socker, skaka av löst socket. Krossa en pepparkaka och lägg i botten på varje glas. Häll upp moussen i glas och låt stå i kylen minst 1 timme.
 
Det går bra att göra moussen en eller två dagar innan. Förvara den då i en bunke och lägg i glas strax innan servering. Moussen är då redan stabbig och går inte att hälla, men att klicka i glasen.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: