Mellan himmel och jord

2013-12-30
22:25:00

God fortsättning!
De senaste veckorna har rullat förbi i ett jehu och jag har inte haft någon lust alls att plocka fram datorn eller någon inspiration att skriva någonting, även om det varit mycket mysigt som jag gärna delar med mig av. Nu har jag tillbringat ett par timmar med överförning av bankkonton till nya banken vi byter till och kollat så att alla räkningar hänger med och även installationer av tv-kanaler till nya tv-operatören som kommer igång efter nyår. En hel del nytt med nya året alltså.
 
Juldagarna har varit lugna, härliga och helt snöfria... Julkänslan har lyst med sin frånvaro men det har även kylan gjort, så det är både bra och dåligt. Vi har i alla fall firat tre julaftnar i år, en per dag vilket var skönt att slippa stressa och avbryta. Den första var med Tobbes släkt i Boxholm med klassisk julmat, inhyrd tomte, paketspel, julgodis och musikquiz. Riktigt klassiskt och traditionsenligt, om än lite rörigt och en liten touch av "Tomten är far till alla barnen"-känsla. Den andra var på självaste julafton då vi åkte hem till min mormor och morfar i Åby. När vi var små var vi hela släkten där hela eftermiddagen och kvällen, men efter att släkten splittrats av skilsmässor, vuxna kusiner och mostrar som blivit mormödrar så kommer de som kan på julafton och de flesta andra på annandagen. Mormor och morfar är 85 och 91 år men julpyntar fortfarande huset och gör egen julmat från grunden, pepparkakor, lussebullar, pressylta och leverpastej. Helt otroligt! Kalle, paketutdelning och fika hanns med innan jag och Tobbe åkte hem och kröp upp i soffan framför filmkväll med ett stort lass kex och ost och rosébubbel. På annandagen var vi hemma hos mina föräldrar som under året utökats till en hel liten släkt på 11 personer. Ett julbord av mindre och lite nytänkande modell, men fortfarande med juliga smaker. En hel drös julklappar till både vuxna och barn. Och hetsigt paketspel. Och återigen ett musikquiz jag gjort med julmusik från barnskivor till världsartister via svenska julkalendrar. Och äpple/kanel-dessert och julgodis.
 
Många äldre (i min ålder) byter inte julklappar med syskon och syskons partners men jag tycker att det är lika självklart att ge lika till alla. Jag har fått försvara mig i en del diskussioner om detta ett antal gånger, både i år och tidigare år. Men jag älskar att ge och kommer alltid att göra det, med sånt som de vill ha och behöver. Och alla är lika mycket värda prismässigt. Och att bara ge till barn tycker jag är dumt, varför ska man lära de att det bara är barn som får och inte vuxna? Säg vad ni vill, men det är min åsikt och de flesta har faktiskt hållt med mig efteråt.
 
Mellandagsrean har bjudit på en del obligatoriska och en del onödiga reavaror. En del för att köpa upp presentkort från tomten och en del för att det var bra att ha. En sväng i Barkarby Outlet gav utdelning av kläder och en snabbsväng på MediaMarkt resulterade i ytterligare en köksmaskin, men den här gången en som kan göra (nästan) allt, en OBH Nordica Kitchen, tack tomten (med hjälp av mamma/pappa, Jossan/Jörgen och mormor/morfar)
 
Förra årets julklapp har fått sällskap...
 
Det årliga kortet innan granen barrar bort!
Det bästa med julen är väl att unna sig utan dåligt samvete?
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: