Mellan himmel och jord

2013-12-04
21:31:00

Ryggen värker, men frysen är full!
Sedan ett par månader tillbaka handlar jag efter matsedel och lagar ett visst antal middagar i veckan. Dels för att jag ska ha mat hemma och med mig till lunch, men också för att Tobbe tar med sig 7 stycken varje måndag och att vi ska kunna slippa laga mat varje dag på helgen. Den senaste tiden har det blivit "Billiga veckan" från Ica, som både har färdiga matsedlar och inköpslistor på sina menyer! Så varannan söndag åker handlar vi för två veckor framöver och jag slipper både tänka på vad jag ska laga på kvällarna och om jag måste handla innan jag åker hem. Ganska skönt och lyxigt! Ibland får jag ändra lite för att de ska passa bättre som matlådor eller att frysa, men jag tycker att det allra mesta fungerar perfekt att frysa.
 
Att ha kylen full med råvaror till specifika maträtter gör att det går både fort och lätt att laga maten, men ibland är jag slarvig och med risk för att maten blir gammal får jag skynda på med en del maträtter. Den här veckan har varit tung och jag har haft ont i ryggen. Det har blivit värre sen jag började med sjukgymnastiken, men förhoppningsvis är det bara för att jag anstränger den på ett annat sätt än förut. Idag hade jag i alla fall en hel del maträtter att komma i fatt med, för att inte behöva slänga någon mat. Efter den dagliga eftermiddagssömnen i soffan ägnade jag tre timmar i köket tills ryggen värkte så mycket att jag inte kunde stå rak och fötterna var svullna, allt i vanlig ordning... Men i kylen står morgondagens middag, redo att värmas i ugnen och i kylen står 17 nya matlådor. Det blev ris med nötfärs- och kidneybönssås och haricon vertes, stekt lax med kokt potatis och citronsås, lammkorv och pestoyoghurt (två med quinoa och två med stekta polentakakor) och en underbart enkel och god köttfärspizza. Den blev lite nyttigare eftersom jag glömde strö över osten, men det var godare än jag trodde! Väl värt att prova!
 
Snabb och lite nyttigare köttfärspizza, 4 port (totaltid 30 minuter)
1 paket (600 g) PoP! pizzadeg med tomatsås
500 g nötfärs
40 g tacokrydda
1 gul lök
2 tomater
1 burk majs
 
Sätt ugnen på 225 grader, eller varmluft 200 grader. Låt plåten stå i ugnen och bli varm. Rulla ut pizzadegen på ett oljat bakplåtspapper och bred över tomatsåsen. Stek färsen och krydda med tacokrydda. Skala och skär löken till ringar, skär tomaten i skivor. Låt majsen rinna av. Fördela färsen på pizzan, lägg på lökringar, tomatskivor och majsen. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Smaklig måltid :)
 
...men frysen är full!
 

Kommentar:
#1: Nilla

Duktig du är lillstrumpa :)

2013-12-05 @ 13:19:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: