Mellan himmel och jord

2013-12-11
20:47:00

Utmaning: Musikhjälpen
Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter upp en undangömd humanitär katastrof. Tre kända programledare bor i en glasbur för att sända radio och TV dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och kända personer som engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger på publikens låtönskningar som också utgör all musik i programmet. Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Din musik räddar liv.
 
Årets Musikhjälpen sänds dygnet runt 9-15/12 från Gustav Adolfs torg i Göteborg, där Sara Dawn Finer, Emma Knyckare och Kodjo Akolo samlar kända och okända personer i buren och över telefon. Dels spelar de önskemusik som lyssnare önskar och "betalar" för, auktionerar ut saker och kändisars tjänster, pratar med personer i olika delar av världen och har andra aktiviteter för att skänka pengar. Årets tema är: "Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet"
 
I Musikhjälpen förenas publikens intresse för musik med deras engagemang för medmänniskor världen över. Det finns många sätt att hjälpa till. Via deras hemsida kan man Köp eller sälj till förmån för MH, auktionera ut tjänster, saker och annat kul, skänk en gåva, önska en låt eller tävla. Själv kan man göra precis vad man vill för att samla ihop pengarna. Själv betalade jag 100 kr nyss för att önska True Color av Phil Colins med motiveringen:
 
" "Om sex fulla jumbojetplan störtade varje dag året om och alla dog - skulle världen reagera då? Självklart! Men när lika många kvinnor dör varje dag i samband med graviditet och förlossning reagerar världen föga. Det är mer än en halv miljon kvinnor om året. Av dessa mödrar finns 99% i Tredje världens länder." Så började en bok jag läste för några år sedan när jag studerade på Valla Folkhögskolas U-linje (numer Globalkursen). Där lärde jag mig enormt mycket som jag tagit med mig vidare i min vardag, och som betytt mycket för mig. Jag vill hälsa till alla som har en koppling till Valla och andra liknanade utbildningar för det engagemang som finns och den informationsspridare vi och ni alla är. Phil Colins version av True Colors är den låt i alla fall jag förknippar med vår resa till Östafrika, och som får mig att stanna upp lite extra. En tanke till alla där ute från Jessica 06/07"
 
Så nu utmanar jag er i insamlingen. Ta ett par minuter från vardagen och hjälp en medmänninska. Skriv gärna en kommentar vad ni har gjort och inspirera andra att göra någonting! Bara fantasin sätter gränserna =)
 
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/3946/3046369_981_124.jpg

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: