Mellan himmel och jord

2013-07-10
15:45:45

Tips på biografier?
Jag läser inte så mycket om kändisar i media, lyssnar inte så mycket på vad pressen säger och litar inte på det som står i tidningarna. Men hur lite man aktivit läser får man ändå en tydlig bild över hur kändisarna är, överallt får man intryck av det ändå. Löpsedlar, reklam, radio, tv, sociala medier, vänner och andra källor pumpar ut deras åsikter om vissa personer utan att personen i fråga kan göra någonting åt det. Producentbolag bestämmer vad som ska sägas i intervjuer, pressfotagrafer hur man ska le och kändisens väns bekants släktings grannes föredetta lärare uttalar sig om någonting de inte vet något om, vilket sedan anses som sanning. Därför gillar jag att lyssna på kändisarnas versioner också. Liveintervjuer, böcker och spontana tv-program där man inte kan vinkla för tv-bolagets tittarsiffrors håll. Sommarpratarna och biografier är två sådana alternativ.
 
Visst ska man ta personens egna version med en nypa salt och inte heller tro på allt det, men då har man i alla fall fått deras syn på det hela och kanske en förklaring till varför man ha fått den bild man fått. Jag har precis lyssnat på "Jag är Zlatan" på Storytell och jag har verkligen ändrat uppfattning och förstått lite mer vem han är och varför han har gjort som han gjort eller varför han är som han är. Och en ytterligareförståelse för hur det är att vara en stor offentlig person och att man råkar ut för ett och annat bara för att man råkar vara bra på något, har uppfunnit något eller fötts i en familj där föräldrarna är något. Säga vad man vill om vissa personer, men jag börjar tycka mer och mer synd om personer som inte kan leva ett normalt liv på grund av nämnda anledningar.
 
Exempel som Zlatan beskrev i boken var hysterin när de skulle föda sitt första barn och de fick smugglas genom sjukhuset i tvättvagnar förbi pressen, hur de kom hem till Sverige en gång och folk tältade i deras trädgård, att någon tände eld på ytterdörren till deras lägenhet, misshandlade hans fru genom rutan när hon stog stilla med bilen, hur han blivit en handelsvara istället för en levande människa i vissa ögon, att deras små söner blir folkskygga för att de aldrig får vara ifred, mm. Hur bra man är på sport, musik, företagande eller politik, eller om man är född som barn i en kunglig eller liknande familj så borde alla människor få leva utan att alltid vara föröljd.
 
Är det någon som har ett annat tips på en bra biografi? Jag har fått en gratismånad på Storytel genom Buzzador och jag lyssnar helst inte på skönlitterära böcker utan på fakta om händelser eller biografier. Som tack för tips kan ni få en bok att lyssna på helt gratis! :)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: