Mellan himmel och jord

2013-06-05
14:18:40

Pizzabullar utan jäst
Nybakade pizzabullar är precis uttagna ur ugnen och det luktar pizzeria i hela huset! Perfekt att frysa in till sommarens utflykter, eller redan till fredagens Skärkinds-brännboll. Som vanligt har jag försökt mig på ett recept utan jäst, dels för att slippa den i brödet, dels för att slippa åka en mil enkel väg för att handla den men också för att det går så mycket snabbare!
 
Pizzabullar, 20 stora eller 30 små

10 dl vetemjöl (600 g)
3 tsk bakpulver
125 g mjukt extrasaltat smör
eller vanligt smör och 1 tsk salt
4 dl mellanmjölk
1,5 dl ketchup eller chilisås
2 dl riven ost
2 dl strimlad salami eller skinka
Hackade jalapenos
Oregano
 
Blanda mjöl och bakpulver i en skål, tillsätt smöret och mjölken. Arbeta ihop degen med en bakmaskin eller degkrokarna till elvispen. Kavla ut degen på en väl mjölad bänk. Lägg på fyllningen, använd gärna färk oregano. Variera gärna med dina favoritpizzaingredieser. Jag har alltid färska örter i frysen, de tinar så fort man tar ut bladen. Rulla ihop degen, skär i lagom stora bitar och fördela de i bullformar. Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 20 minuter.
 

Kommentar:
#1: Pernilla

Smart ide, såna ska jag baka o frysa in!!! Nilla.

Svar: Det tycket jag, de blev goda. Man kan ju göra de lite mindre så räcker det till fler, perfekt till skogen!
Jessica

2013-06-06 @ 18:33:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: