Mellan himmel och jord

2013-06-16
16:10:28

Veckan som gått
I onsdags var vi och visade upp volvon för polisen för att få en anmälan att skicka in till försäkringsbolaget. Skadorna gick inte på vår försäkring så sista chansen var att ansöka hos Trafikförsäkringsföreningen för att få ut ersättning. När vi tvättade av bilen och allt grusvägsdamm försvann upptäckte vi repor på båda dörrarna och bak till skärmen på högersidan samt även en mindre buckla. I fredags fick vi papprena hemskickade och självrisken kommer att ligga på 2250 kr! Det lutar åt en backspegel från skroten för ca 750 kr och att antingen lacka den så nära bilens färg som möjligt eller göra båda speglarna svarta. Hasse, som har bilverkstad på vår gårsdplan, ska hjälpa oss med det och grannens dotter som precis är färdig lackerare ska se om hon kan polera bort så mycket repor som möjligt. Förhoppningsvis kommer det att bli så bra det kan för nästa steg är faktiskt Blocket för Volvon. Vi hade kommit fram till att vi inte är i behov av två bilar allt för ofta nu och nog kan klara oss på polon medan Tobbe jobbar i Stockholm. Polon, som vi trodde vi skulle behöva byta startmotor på, har vi kommit fram till bara behöver ett nytt lager så den går att använda även om den låter som en skrotbil när den startar. Just nu är det däremot volvon som står stilla, har ni provat att köra utan högerbackspegel? Det går och man får, men det är betydligt svårare än man tror! "Jag tittar inte så mycket i den när jag kör." "Jo, det gör du!"
 
På torsdag kommer helt oväntat men så lägligt min första a-kassa att betalas ut, kors i taket! Men, vi har visserligen inte sett det än, så det kanske är synd att lite på det i förväg. På utbetalningsavin står det i alla fall v 2-12. Första veckan var ju karens och senare veckor har varit när jag studerat och i dagsläget kommer jag inte att få några pengar för den perioden. Jag fick avslaget häromdagen (kurserna pågick 1 april - 24 maj) men jag ska göra en överklagan, eftersom jag inte kan få nog av alla turer fram och tillbaka med de där instanserna.. Eller..? Det verkar i alla fall som om jag inte behöver ha mer kontakt med kärringen på facket, och så snart jag kan ska jag lämna hotell- och restaurang med facket, a-kassa och ganska klyvet tyvärr men gärna hela branschen bakom mig.
 
I går var vi i Boxholm, både hos Tobbes mormor och hennes man och Tobbes moster. Idag har vi pysslar med en spaljebåge som ska placeras mellan våra två hus på gården och ikväll är vi bjudna på grillning hos Jacob och Alex.
 
Förutom detta har min vecka även bland annat bestått av tårtbak. Den här gången var det min sista och yngsta kusin Joakim som tog studenten! Jag fick beställning på tårta bestående av hallonmousse och något mer, vilket blev vaniljkräm. Se nästa inlägg för recepten. De skulle vara täckta med bara lite grädde, altså varken marsipan eller smörkräm för att täcka med, och inte direkt en gräddtårta. Det var svårt att spackla med bara så lite grädde men jag fick godtjänt även om jag själv inte blev så nöjd med utseendet. Tårtorna till 40-50 personer skulle ha tema hockeyspel eftersom Jocke startat en egen bordshockeyklubb och det är hans största intresse. Linjerna är målade med färgad kristyr och spelpinnarna är målade grillpinnar i trä. Bilden med Åby Monkeys BHK's logga är en maripanbild från Lindahls konditori.
 
Tårta med bordshockeytema
 
 
Studenttårta till en bordshockeyfantast
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Elin

Jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG använder höger backspegel då jag haft en bilbarnsstol i vägen de sista tre åren. Nu när Lucas blivit så stor att han sitter bak i bältesstol är det väl meningen att jag ska börja använda spegeln igen...men ack ack...

Svar: Självfallet vänjer man sig, men in tre år vill jag inte köra utan backspegel.
Jessica

2013-06-16 @ 17:03:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: