Mellan himmel och jord

2014-08-05
07:35:00

Hamburgebröd
De är LCHF, glutenfria, laktosfria (om man byter ut smöret), sockerfria - och jästfria! Jag köpte en bakbok för ett tag sedan som heter "Baka matbröd med LCHF", men det var för att ALLA recept är jästfria! Det är allt från ljusa och mörka frukostbröd, frallor, limpor, baguetter, pitabröd, korv- och hamburgebröd, knäcke, smörgåstårtor, och allt möjligt. Nu har jag provat första receptet och är jätteglad. Äntligen kunde jag äta hamburgare med bröd igen, som jag längtat! Recepten innehåller en hel del nya och annorlunda ingredienser, men de var lätthittade och inte särskillt dyra så jag kan rekomendera fler att baka på det här sättet. Visst blir det inte lika fluffigt och mjukt som jästbröd, men det går så fort!
 
Hamburgebröd (6 stora eller 8 små)
50 g smör
6 ägg
1,5 dl vatten
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl (Risenta)
1 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
sesamfrön att strö på bröden
(man kan även byta 0,5 dl kokosmjöl mot 1 msk fiberhusk extra och 0,5 dl riven lagrad ost)
 
Sätt ugnen på 190 grader. Smält smöret. Vispa äggen till en luftig smet i en bunke, ca 3 minuter med elvisp. Tillsätt smör och vatten och blanda väl. Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner de i smeten ordentligt. Låt smeten stå och svälla i 10-20 minuter. Lägg ut 6-8 klickar glest på en plåt med bakplåtspapper. Forma de med blöta händer eller en blöt sked, till runda stora kakor ca 1 cm höga. Strö över sesamfrön och grädda i 20-25 minuter. Låt svakna på galler under bakduk.
 
Tobbe gjorde nötburgare och jag bakade brödet.

Kommentarer:
#1: Carola

Men hallå, vad världen är liten ibland. Kikar in här via länk från Fru Frejds blogg och hittar dig här :) Visst är du Josefins syster, som fixade njurresa ner till Småland och har mamma Karin f.d styrelseledamot mm i njurföreningen sydöstra Sverige ? Här är jag Carola, som haft lite kontakt genom åren både med karin och Josefin, men även med dig. Kika gärna in på min blogg, så känner du igen mig. Kul ! /Carola

Svar: Ja, visst är det jag. Jag satt själv i styrelsen i ett par år, men nu gör ingen av oss det längre. Världen är liten. Jag och min sambo är vänner med Jimmy och Johanna i en stor vänkrets. Hur känner ni varandra?
Jessica

2014-08-12 @ 21:50:50
#2: Carola

Vi känner inte varandra direkt, men Johannas mamma har cocker spaniel och jag med, så på den vägen är det :)
Hälsa till Josefin och Karin

Svar: Det ska jag!
Jessica

2014-08-13 @ 20:23:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: