Mellan himmel och jord

2014-02-07
12:32:00

Fuck döden
Idag skulle farmor fyllt 88 år. Det får mig att tänka på sjukdomar och döden och allt det hemska det för med sig. Farmor fick leva ett långt och friskt liv, men förlorade sin man, min farfar, när de fortfarande var alldeles för unga. De skulle snart gå i pension när cancern tog hans liv. Det var i januari 1987 och bara en månad tidigare hade jag fötts på samma sjukhus, så jag han i alla fall träffa honom.

1 av 3 personer i Sverige drabbas någon gång i livet av cancer, men alla runtom drabbas också. Statistiskt sett skulle det vara 2 av tjejerna i Raganas, 4 personer i min familj, 15 personer i min släkt, 24 personer i klassen, 3 miljoner av Sveriges befolkning. Varje år insjuknar runt 50000 personer och ungefär 400 utav de är barn eller ungdomar under 20 år. Den statistiken får mig att må illa.

Jag har än så länge ändå varit ganska förskonad från cancerns framfart. Visst har den funnits, i både släkten, klassen och bland bekanta men tack och lov inte så att jag själv har drabbats av den på nära håll. Men det är många andra som har drabbats, och kommer att göra. Ung Cancer arbetar med att skapa bra levnadsvillkor för unga vuxna drabbade. Detta gör de bland annat genom att skapa mötesplatser, informera och utbilda samt debattera.

I söndags var jag och Liza i Örebro och skapade armband för Ung Cancer. Färgglada pärlarmband med textpärlor som bildade orden FUCK CANCER. Vi gjorde tillsammans 40-50 st och sammanlagt gjordes under dagen 1600-1700 st! Det var en man som hade tagit initiativet ideellt, hans berättade för mig att hans bonusson har cancer. Han var märkbart rörd när han sa att det varit över 200 personer på plats under dagen, och lika många förra gången. Nästa gång är 23 mars och då åker vi flera av Raganas-tjejerna igen. Är det någon mer som vill följa med så säg bara till! Senare i år hoppas vi kunna ordna en pärldag i Norrköping och då vill vi se ännu fler där. Jag hoppas att jag kan räkna med dig?!

Cancer är en vidrig sjukdom.
En vidrig sjukdom som stampar in i människors liv utan att visa någon respekt eller hänsyn.
En sjukdom som tar liv och skapar oändligt mycket sorg och oro.
Därför är det okej att hata cancer.
Det är okej att vara arg, skrika och använda fula ord.
Det är helt enkelt okej att säga “Fuck Cancer”.
(taget från Ung Cancers hemsida)

Köp ett armband i Ung Cancer-shopen för 100:- för att stötta verksamheten

Kommentar:
#1: Jossan

Jag vill absolut vara med om det ska va i stan. Tyvärr jobbar Jörgen 23/3 annars hade jag gärna följt med.

Svar: Vi hade velat ha det i maj i stan, men de hade redan satt alla datum för våren. Så det blir till hösten i stället, september kanske...
Jessica

2014-02-18 @ 19:38:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: