Mellan himmel och jord

2014-03-17
20:32:00

Äntligen semeldags!

Som jag har längtat! Semlor är ett av mina favoritbakverk och varje år längtar jag till fettisdagen (eller åtminstone veckan innan) innan jag hugger in i årets första i en liten rad av onyttiga bullar. Men i år jag har fått längta extra mycket.

Förr fanns det en semla, idag är bagerihyllorna i butiker och på caféer överösta med bullar i olika smaker, med eller utan mandelmassa, med wienerbröd som grund och för gluten- och laktosallergiker - men inga för mig... Så jag fick helt enkelt leta upp ett recept och baka mina egna. Eftersom bröd utan jäst blir väldigt kompakt valde jag att göra minivarianter. De har legat en stund i frysen men i helgen passade vi på att lyxa lite till eftermiddagskaffet.

Minisemlor utan jäst
100 g rumstempererat smör
0,5 dl strösocker
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
1 krm salt
2 dl mjölk
Några droppar olja

Sätt ugnen på 225°. Rör smöret mjukt tillsammans med strösockret. Tillsätt ägg, mjöl, bakpulver, kardemumma och salt och blanda till en grynig massa. Rör ner mjölken och knåda snabbt ihop till en deg. Droppa lite olja på bakbordet. Dela degen i ca 16 bitar. Rulla bitarna till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 14 min tills de blivit gyllenbruna. Låt kallna. Ät helst semlorna samma dag eftersom bullarna snabbt blir lite torra, eller frys in bullarna.
 
 
Små lagom munsbitar

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: