Mellan himmel och jord

2014-05-02
23:04:00

Vi har blivit med hus!
Äntligen är det vår tur! Förra fredagen var dagen med stort D! Vi har köpt hus! Efter fyra förlorade budgivningar och otaligt många visningar var dök det upp ett hus igen som vi tittade på för två år sedan. Vi blev kontaktade av mäklaren, som vi träffade på en budgivning i januari i Norsholm. Han sa att det skulle komma ut ett hus i området vi sökte i, och det var det verkligen. Ca 1 km från vårt nuvarande hus, rätt över åkern. Bostorp Tutan blir vår nya adress från 2 juni.
 
Huset är hälften så stort som vårt nuvarande, 65 km2 (så det är storrensning här hemma så hojta om ni vill överta något!) Vi kommer att få lära oss leva på liten yta igen, men det är det värt för att få äga vårt egna, och vi två behöver faktiskt inte större i dagsläget. Huset består av sovrum, vardagsrum, kök, hall, badrum och ett oinrett vindsloft. Det är i fint skick och behöver inte renoveras, även om det alltid finns mycket att göra. 
 
Tomten är desto större, 4159 km2 varav halva ungefär består av en stor grop, ett gammalt sandtag med skogsdunge. Dessvärre lyser frukt, bär och blommor med sin frånvaro, så jag hoppas att min vän trädgårdsmästaren vill hjälpa två par icke-gröna, snarare ganska vissna händer.
 
Huset är registrerar år 1800, vilket ofta tyder på att de första delarna är byggda på senare hälft av 1700-talet. Jag har tänkt forska fram mer information, men jag vet i alla fall att det bland annat använts som vävstuga för Skärkinds kvinnor och namne "Tutan" kommer från att diligensen stannade utanför och tutade i posthornet. Som modernare året-runt-hus har det använts det senaste decenniet, en av mina klasskamrater på gymnasiet är faktiskt dotter till mannen som byggde om det, världen är liten!
 
En litet rött torp med vita knutar
 
Tv-rum har redan blivit packrum


 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: