Mellan himmel och jord

2015-03-03
23:21:00

Utställningsteknik
Nu var det över en månad senast jag bloggade. Även om jag haft "Blogga resan" som en stående punkt på min att-göra-lista har jag hela tiden flyttat den neråt för att det funnits mycket annat jag borde göra när jag satt mig vid datorn varje dag. Dels har det varit väldigt mycket med företaget på senaste. Uppstart av redovisningssystem, fakturor som ska betalas och en spillans ny krockad bil (Tobbe klarade sig men bilen fick en renovering bara 2 veckor gammal), första offerten och första fakturan skickad, momsdeklaration och anställningsavtal och nätverkslunch. Och ändå har vi knappt startat än.
 
Utöver detta har jag haft tre hektiska men otroligt roliga veckor på campus. Utbildningen är ungefär 50/50 akademisk (föreläsningar, uppsatser, seminarier, skrivuppgifter) och praktisk (filmning, klippning, intervjuer, planeringar, radio, utställning, ljus och ljud). Nu är vi inne på fjärde av sex terminer och den här terminen har jag just haft tre veckors fördjupning i utställnigsteknik. Schemat är späckat och den här gången har vi fått pitcha idéer för två stora muséer. Utöver det har vi haft workshops och ett antal andra övningar.
 
Om ni varit på Mirum Galleria nyligen kanske ni sett att det finns en lokal mellan Teknikmagasinet och Carlings där det står KSM WorkShop? Där håller vi till en del för att få komma ut i verkligheten lite mer. Vi har tillstånd att filma, fota och intervjua (nästan) hur vi vill med besökarna. Och vi kommer även att ställa ut lite av våra projekt på ett annat sätt än vi kunnat göra förut. Det är ett helt nytt sammarbete mellan universitetet och Mirum så det är ingen riktigt som vet hur vi kommer att använda rummet, men än så länge har vi varit där en del för att göra övningar. Det första vi gjorde med utställning nu var att välja en lokal i huset och skapa en utställningsidé på plats. Jag och Erika valde en precis nystängd butikslokal där vi planerade för ett tillfälle av Mirum själva att vara mer öppna och passa på att föklara för invånarna varför butiker stänger på löpande band och andra verksamheter plockas in i stället. Det är mycket på gång i det huset men jag har känslan av att stängningarna skapar negativitet hos besökaren mer än förväntan om vad som ska komma.
 
Sedan rullade veckorna på med föreläsningar om ljusets betydelse för människan och konsten, och om hur man tänkter materialval när man ställer upp utställningar. Vår lärare inspirerade verkligen när han berättade hur han skapat DC3-utställningen på Flygvapenmuseumet. (Jag kontrade där med hur mycket den utställningen betydde för hela Östergötlands turism, jag jobbade ju på Visit Linköping när den öppnade. Han blev nog lite stolt då. Utställningen fick faktiskt pris för Årets utställning i Sverige.) Vi hade workshop där vi skulle skapa olika saker bara med vita klossar. Och så lärde vi oss ett nytt ologiskt datorprogram, den här gången ett 3D-arkitektprogram. Vi skulle även besöka ett museum och analysera en utställning, för oss blev det Holmens bomullspappersmuseum.
 
Våra tre stora uppgifter under veckorna var att skapa tre idéer om olika utställningsrum: 
Idé 1 var ett helt valfritt rum på 70 kvm som vi skulle skapa i Sketch Up (3D-programmet) och sedan beskriva gestaltning, utställningsplats, estetik etc. Jag skapade en modern altan mot en moderniserad mexitegelvilla, inspirerad av den vi byggde hos Mia och Christopher i somras.
Idé 2 var den första för en riktig beställare, Nordiska museet, som ville att vi skulle hjälpa de med förslag på att visa historiska kartor till deras utställning: Humleodling och ölbryggning som öppnar i höst. Vi hade en vägg, en text och ett par tusen handritade kartor till förfogande. Jag som är intresserad av historia tyckte att det var kul att grotta lite i kartor i min egen omgivning hos Riksarkivet. Det är var även väldigt inspirerande att få träffa utställningsproducenterna från Nordiska och höra om deras  planeringsarbete. Vi hade knappt två dagar på oss från att vi fick uppgiften till att den skulle presenteras, så det blev en mindre avancerad kartongmodell till redovisningen.
Idé 3 arbetade vi med nästan två veckor och den skulle vara betydligt tydligare och mer arbetad. Det var Visualiseringscentrum C som ville att vi skulle ta fram idéer till deras nya basutställning som kommer vara ett Makerspace. Det är en form av blandning mellan pysselverkstad, modern teknik och utställning. Vi började med att googla på för oss ett helt nytt begrepp, och slutade med att presentera en hel våning full med aktiviteter, workshops, informationsmeterial och en tydlig tematik kring ljus.
Vi fick en väldigt bra respons och det ska bli kul att se hur de båda museerna går vidare med idéerna, både våra och deras egna. Kul att få gästspela i deras arbetsprocesser.
 
"Uterummet som kompletterar och moderniserar."
Inte allt sugen på en ny altan hemma....
 
 Ett utkast på en travé om historiska handritade humlekartor.
 
"Makerspace: Ljus", Visualiseringscenters nya utställning?
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: