Mellan himmel och jord

2013-03-27
12:46:00

Påskveckans fix
Redan påsk?! Snön börjar sakta återigen att smälta bort från trädgården och åkrarna runt om huset och graderna går faktiskt uppåt. Jag hörde dock att det skulle komma ännu mera snö till helgen, men idag visar inte väderprognoserna någon snö i dagarna. Vågar man hoppas? Nu vill jag gärna ha vår! Kunna sitta utomhus och äta lunch utan att frysa efter halva portinen. Kunna gå en långpromenad och faktiskt tycka att det är skönt, även när man stannar. Kunna byta vinterjackan mot en vårig variant utan att frysa på kvällen när man ska hem. Våren kommer nog i år igen, även om denna vinter känns långdragen. Anledningen till att det känns som om det är senare på året är väl dock att påsken ligger så tidigt i år. Till påsken hör faktiskt vår, eller vad säger ni?
 
Denna vecka är det mycket pyssel och fix här hemma. Igår rullades köttbullar till påsklunchen men min familj. Den blir hemma hos oss i år på långfredagen. Så det ska handlas lite, städas lite och pyntas lite. Märk lite, för jag är inte så mycket för att påskpynta. Det blir något påskris med fjädrar och lite ägg med godis i. Mitt största projekt den här påsken är nog ändå tårtan som ska provbakas och provsmakas, som det eventuellt ska bjudas på till Millas namnkalas. Jag har alltid velat lära mig att göra fina och lite avancerade tårtor, men aldrig haft så många tillfällen att göra det till. Det är inte den nyttigaste tårtan om man ser till kalorier, men det struntar jag blankt i den här helgen! På inköpslistan står bla 12 dl grädde, chokladkakor, gelatinblad, hallon och lite fix till dekor. Uppdatering kommer (om det inte blir pannakaka av det hela..)
 
Även en del pyssel till mina små syskonbarn är på gång. Jag har såååå många idéer om vad jag vill men det kan jag inte avslöja för mycket av än. Till mina nyfikna systrar kan jag ändå nämna; lite nytt, lite gammalt, lite glas, lite trä, lite tyg, ett välutrustat pysselrum och en stor snickarbod. Jag hoppas att det blir som jag tänkt =) Dock får jag inte lägga för mycket tid på detta. Idag fick jag nämligen antagningsbesked till Matematik 3b (gamla matte C) och Engelska 6 (fd engelska B)! Halva terminen har redan gått, men jag ska läsa de på distans och hoppas att jag klarar de till sommaren så jag kan söka de utbildningar jag tänkt till hösten. Alla turer fram och tillbaka med a-kassan och facket vill jag inte ens nämna, det gör mig bara sur. Dock är det det som tar både min tid och min energi denna veckan...
 
Knoppar brister, är våren på väg?  

Kommentarer:
#1: Anonym

Då kan vi ha pluggdagar du och jag! Då kanske det blir lite roligare ;) jag har redan tröttnat och är bara klar med en kurs. 250p kvar till sommaren.

Svar: Absolut, men vem är det jag ska plugga med? ;)
Jessica

2013-03-27 @ 13:25:29
#2: Milla

Vi är väl inte speciellt nyfikna ;-)
Kram // Nilla

Svar: Inte?!
Jessica

2013-03-27 @ 21:44:18
#3: Elin

Lucas gillar inte att pyssla. Jag går med förhoppningen att han en dag ska komma på att det är skoj. Kanske om han blir några år äldre. Har massa skoj påskpyssel på lager. Fast påsken är dum förstås...det handlar ju väldigt mycket om ägg...inget bra om man har äggallergiker i familjen.

Svar: Du får pyssla utan honom, det är nyttigt med egentid! Det måste vara svårt med sån allergi i familjen, speciellt när man vill göra klassiska rätter som till påsk.. Men det finns ju många kokböcker utan mjölk och ägg har jag sett när jag surfat runt på receptsidor. Är ni med i nåt allergiförbund, de borde väl ha tips till såna högtider? Här hamnade jag på recept till ett äggfritt ägg häromdagen: http://veganvintage.wordpress.com/vegansk-mat/aggfria-agg/ Lite sent nu, men till nästa påsk?
Jessica

2013-03-28 @ 21:35:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: