Mellan himmel och jord

2013-10-23
20:23:10

OMW! Va?
Känner mig ofta lite bortkommen och "gammal" i klassen. De allra flesta är runt 18-22 år och har verkligen växt upp med smartphonen fastsatt i handen och  lika självklart att ha med sig den överallt som skorna. När jag säger att jag inte ens hade en dator när jag flyttade hemifrån, eller att vi skrev alla arbeten i grundskolan förhand och på gymnasiet hade vi disketter (forntidens USB) så kan jag få blickar som om jag vore i 'snart pensionär'-åldern. Medan jag tar upp mitt block och gör lite anteckningar tar några upp en laptop, eller plattan och jag har faktiskt fått kommentarer som "åh va soft o ha ett block som man kan skissa i, jag vet inte ens om jag har en penna. Kanske ska casha en pan pad...." Och det tog ett tag innan jag fattade vad "isch" betyder..
 
Det är inte så att jag är helt bortkommen, jag har väl pratat på ungefär samma sätt, bara att det allra mest var på svenska då.. Idag fick i alla fall några av mina mina klasskamrater ett gott skratt när jag tillslut sa: "Jag vet inte riktigt vad han svarade, vad betyder OMW?" Eller Johanna och Sofia, vad betyder WTF kanske? OMG vet jag vad det betyder, och det betyder inte omgående som jag trodde.. Haha! Är det bara jag, eller kan inte ni heller de just nu 10 trendigaste  internetförkortningarna?
 
SMEXI, GOMB, SMH, UG, SIS, OMW, YOLO, TBH, WYD, HMU? Ja, de ska tydligen skrivas med stor bokstav.

En liten ordlista: 
SMEXI: smart and sexy
WYB: watch your back
SMH: shake my head
UG: ugly
LUMSI: love you like my sister
OMW: on my way
YOLO: you only live once
TBH: to be honest
WYD: what are you doing
HMU: hit me up
OMG: oh my god 
WTF: what the fuck

Kommentarer:
#1: Sofia

Haha! Jag kunde bara OMG :) Så vi är nog rätt gamla!

2013-10-24 @ 08:07:45
#2: Elin

Diskett? Hade vi verkligen det i gymnasiet? OMG;)
Till vårt försvar så kunde jag de flesta förkortningar så det finns hopp för oss 86:or också;)

Svar: Ja, man kunde ju spara på cd också, men det var ju ganska opraktiskt eftersom man var tvungen att använda en ny för varje gång....

Idag satt vi och prata om barnprogram och jag satt som ett frågetecken. Vi kom fram till att det började sändas 2002 varpå jag svarade "jaha, det förklarar varför jag inte känner igen det, 2002 började jag gymnasiet..."
Jessica

2013-10-24 @ 20:09:02
#3: Mamma

Och hur gammal är jag då... som knappt fattar ordlistan. POK vet jag iaf:)))

Svar: Haha, ja POK är den enda viktiga förkortningen att kunna! Puss & kram!
Jessica

2013-10-25 @ 22:46:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: