Mellan himmel och jord

2013-09-22
22:15:00

Palla frukt
Förra veckan köpte vi en råsaftcentrifug. Jag är jättenöjd med köpet, vi hade kikat på en ganska länge men jag tyckte att det varit alldeles för dyrt. På ICA var den nedsatt förra veckan från 1400:- till 500:- så då slog vi till. De bjöd på juice i butiken som vad gjord på spenat, lime och fänkål. Jag hade aldrig ens tänkt tanken att på man skulle kunna dricka de grönsakerna, men faktum är att det var jättegott.

Det finns många anledningar att ha råsaftcentrifug. Dels att kunna göra egna drycker till helgfrukostar, mellanmål och drinkar. Dels kan man använda överblivna grönsaker och rotsaker som börjar skrumpna. Det ser inte alltid så aptitligt ut (äpple och päron blir lätt bruna) men de är garanterat fria från konserveringsmedel, (speciellt om det är egenplockad frukt!), sötningsmedel och andra tillsatser och det går inte alls att jämföra med smaken av köpta drycker. Helt underbart, jag är såld (och hoppas att jag inte kommer tröttna, haha)

Dock går det åt väldigt mycket frukt att göra ren juice. Våran tomt bjuder inte direkt på så mycket i den vägen och handla kan bli ganska dyrt. Därför tipsade Pernilla om en hemsida det hade stått om i tidningen, pallafrukt.se. Där kan man lägga ut en annons om man har trädgården full med frukt som man inte kan eller vill ta vara på. Den är ny och har inte så många annonser, men en i Linghem fanns. Jag, Pernilla och Walter var där i fredags och plockade äpplen, päron och plommon så vi hade träningsvärk i armarna. Så nu ligger ca 15 kg frukt i frysen, och då hade Pernilla med sig ett par kassar, Jossan fick lite, vi har juicat och ätit massor i helgen. C-vitaminboost för hösten och vintern välkommen =) Är det någon annan som vill bli av med frukt så är det bara att hojta till, för det här kommer ta slut fortare än kvickt. Säg inget till Tobbe bara, han tycket att det räcker med en halv frys full! Tur att vi har flera, för det är ju inte många gånger på året man kan samla frukt.
 
Moster lär ut hur man pallar frukt

Förlängningsarm krävs!
 
I stället för godis?
 
Sista skörden hemma blir en grön shot
 
Äkta apelsinjuice
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: