Mellan himmel och jord

2013-09-04
17:14:00

Tredje gången gillt
Jo, som sagt, tredje gången gilt?! Inte för att jag ångrar de utbildningar jag gått innan, men visst känns det lite "misslyckat" att ha läst två utbildningar och sedan bara betala tillbaka CSN utan att ha skapat en karriär. Någonting säger mig dock att det finns saker som hållt mig något tillbaka för att fastna i kugghjulet på den branch jag faktiskt valt.
 
På gymnasiet valde jag Hotell- och restaurang för att jag älskade att stå i köket. Jag skulle bli kock, men inrikting på kallköket (förrätt, baka, dessert, sallad) Under gymnasietiden drog jag dock mer mot servering och hotell (varför jag inte valde hotell som inrikting är dock en annan historia) för att jag trivdes med kundkontakten, att skapa lösningar och att ge gästen just vad den ville ha. Den kreativa, skapande delen (att göra kunden nöjd) görs inte i köket utan mellan gästen och kocken.

U-linjen på Valla folkhögskola var mest ett roligt år, med internat, umgänge och resa. Allt jag lärde mig under det året har jag stor nytta av i andra samanhang, men kanske inte i mitt framtida arbeta. Jag ångrar inte att jag tog studielån och kostade på mig ett ganska dyrt studieår, men det är klart att det hade varit annorlunda om jag inte gjort det. 
 
Min andra vuxenutbildning var två år på KY-utbildningen Turistakademin. Två år fulla av lärdom inom en branch jag visste att jag ville stanna i. Där lärde jag mig mycket jag inte någonsin skulle lärt mig på en turistutbildning på universitetet. Trots det vet jag inte om jag skulle rekomendera en utbildning på heltid med studielån till någon som vill jobba på golvet i hotellbranchen. Kunskapen är ett jätteviktigt medel för att lyckas, men de flesta arbetsgivarna i braschen ser snarare att de kan spara pengar genom att anställa någon som inte har rätt till lika hög lön som en utbildad. Jag skulle snarare rekomendera studiecirklar, fristående kurser och annan typ av inlärning på fritiden. Inte för arbetsgivarens skulle utan för sin egen.
 
Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill göra när jag blir stor. Vinna på lotto, gifta mig rik (dvs att Tobbe vinner på lotto), eller på något annat sätt bli ekonomiskt oberoende skulle vara mitt val. Men om man inte får välja så vill jag nog ändå jobba i besöksnäringen. En visserligen lågavlönad men rolig bransch. Och om jag genom en univeristetsutbildning inom administrativa delen kan byta inrikting något för lägga arbetstider på en rimlig nivå, minimera de fysiskt krävande arbetsuppgifterna och bli av med arbetssituationer där man får vara på vakt för egen och gästers säkerhet, så får det vara värt med en tredje gång. En sista pusselbit.
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: