Mellan himmel och jord

2014-01-02
16:10:00

Gott nytt år!
I år valde jag och Tobbe att fira en annorlunda nyårsnatt, och kombinerade samtiigt med min födelsedagspresent - en minisemester på spa! Eftersom vi skulle åka förbi Tobbes jobb ett par gånger under jul- och mellandagarna så valde vi att stanna kvar i Stockholm på ett hotell som jag alltid velat åka till. Jag visste egentligen inte varför, men jag hade hört att det skulle vara bra, fint, god mat och en annorlunda upplevelse! Så på kvällen på min födelsedag för några veckor sedan bokade vi en övernattning med nyårspaket på Yasuragi Hasseludden. Och det var det bästa nyår jag upplevt hittills!
 
När vi kom på eftermiddagen och checkade in fick vi badkläder och tofflor. På rummet fanns en yukata, en finare morgonrock som vi skulle ha på oss hela vistelsen (om vi ville fick vi ha andra kläder med 99% av alla gäster hade rocken). Rummet var fint och lagom stort, med stort fönster ut mot havsviken mot skärgården, där alla kryssningsfartyg passerar. Vi bytte om och rörde oss mot spa-avdelningen, där vi började med ett yoga-pass. Det var ibland lite svårt att hålla sig för skratt, inte minst när Tobbe och killen i paret framför oss såg lite desperata "är-det-inte-slut-snart" ut. Efter passet kopplade vi av i fisk-spa. En mycket annorlunda upplevelse, där man sätter fötterna i ett fotbad fullt med små fiskar som ska kalasa på ens döda hudceller. En kittlande, ömsom skön ömsom obehaglig känsla när fiskarna suger sig fast och tar med sig huden. Kan absolut rekommendera att göra det, och jag skulle kunna göra det igen även om jag fortfarande inte riktigt kan bestämma mig för vad jag egentligen tyckte. Där vi satt i 20 minuter för 300 kr, är ju även en av de billigare behandlingarna. Fri entré till bad och bastu utnyttjade vi ett par timmar innan det var dags för nyårssupé.
 
Iklädda våra morgonrockar satte vi oss i restaurangen tillsammans med alla andra. Det var lite komisk syn, jag jämförde det med en dagisgrupp där alla har samma reflexväst för att inte tappas bort på utflykter. Tobbe tyckte dock att jag såg ut som en grillad kyckling, när jag satte händerna i ärmfickorna. Till middag fick vi 8 japanska rätter och en anpassad dryckesmeny. Det var helt underbar mat, den absolut bästa middagen rätt igenom som jag ätit. Vi började med 'Soppa på edamamebönor med färskrökt lax'. Till förrätt var det 'Löjrom på wonton med yuzu', 'Anklever med aprikos och ingefära' och 'Tempurafriterad norimaki', sedan mellanrätterna 'Sobanudlar med svamp och tryffel' och 'Vattenmelon- och sakesorbet'. Till varmrätt en helt perfekt 'Kalvrygg med murklor och ponzuglaserade rödbetor' och sist och nästan allra bäst 'Hallonmousse med svartvinbärscurd och bär i mousserande sakegelé'. Till detta drack vi två olika sake, varav en lagrad som var jättegod, vitt och rött vin och dessertvin. I början av middagen la Tobbe besticken åt sidan och sa "ska vi äta japansk middag ska vi gå in för det ordentligt", och servitrisen skrattade åt oss med frågan om vi skulle sitta kvar ända till tolvslaget?! Hon blev mäkta imponerad när hon efter alla 8 rätter plockade undan helt oanvända bestick!
 
Som avslut på nyårskvällen satt vi i baren och lyssnade på en liveorkester och skålade sedan på takterassen med en otrolig utsikt över hela Stockholm och alla dess fyrverkerier. Det var konstant ett konsverk i panoramavy var man än tittade! Helt otroligt, och några fler än vi brukar se i Skärkind =) Efter en natts sömn gick vi upp till en stor frukostbuffé och badade sedan i varmbassängen på terrassen utanför innan vi checkade ut och åkte hemåt.
 
Hoppas att ni allt hade ett bra nyår och får ett härligt 2014!
 
 
Nya fest-outfiten!
 
Klart firrarna ska ha nyårsmiddag!
 
Hallondessert och lagrad sake




 

Kommentar:
#1: Elin

Låter toppen tycker jag. Vilket nyår!

Svar: Det var verkligen underbart! Hoppas att ni får ett toppenår, när kommer lillebror/syster?
Jessica

2014-01-03 @ 07:44:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: