Mellan himmel och jord

2014-03-05
13:53:00

Nytt jobb!
För knappt ett år sedan startade min kompis och före detta kollega från Yxnerum ett företag där hon började hyra ut sig som kock på fester. Företaget fick namnet Annestreckmarie.se efter en matblogg hon hade sedan tidigare. Redan nu har hon massa jobb inbokade, bland annat ett tiotal bröllop bara i år. Hon och hennes sambo har även företaget On your face där de ansiktsmålar och gör ballongfigurer och förhoppningarna är att kunna leva enbart på sitt framtida eventbolag. Men redan nu har företaget växt så pass mycket att de första anställningskontrakten är skrivna, och gissa vem som fick anställningsnummer 1 :) Ganska häftigt va?
 
Förra lördagen serverade jag på mitt första bröllop med Anne som chef och jag hoppas att det blir MÅNGA fler! Då var vi i den nya festlokalen Villa Fredriksberg i Karstorp och i lördags var det dags igen, då i Himmelstalunds brunnssalonger. Det sistnämnda bröllopet arrangerades av Brudagenten Mikaela, en jättetrevlig tjej som också hon har ett ganska nystartat företag. Där agerade jag även bartender så det blev nästan 12 timmar på fötterna innan jag stämplade ut och åkte hem. Trots nya fina skor från Sköna skon, med en helt ny teknik i sulan värkte ryggen och fötterna så jag mådde illa. Varje andetag jag tog i bilen hem trodde jag att ryggen skulle gå av och väl hemma på uppfarten runt halv fyra på natten funderade jag på om jag skulle sitta kvar i bilen och sova eller om jag skulle kunna ta mig upp till huset och till sängen på övervåningen. En kraftanstängning, och med god mat i väskan och blommor från dukningen som behövde komma i kyl / vatten tog jag mig in och senare krypandes upp för trappan och stupade i säng. Jag ville gråta lite för att jag hade så ont så jag inte kunde somna, men insåg att det nog bara skulle göra ännu ondare då.
 
Både förra helgen och i lördags jobbade jag med personer som var nya i branchen. Annes två svägerskor serverade tillsammans med mig och hennes lillebror ska gå som kocklärling i köket. Jag gillar att jobba med personer som de, som vill lära sig och är entusiastiska och intresserade av att göra "rätt". Det är mycket mycket roligare än att jobba med personer som har gjort det om och om och om igen och kanske inte är fullt så roade av det längre.
 
Någonting jag dock till och med då grät lite inombords för är att jag inte kan göra det här oftare. För hur ont jag än får (och förhoppningsvis blir ryggen bättre och bättre med sjukgymnastiken) så är det det roligaste jag vet att servera på bröllop och fester. Fast å andra sidan, skulle jag göra det för ofta kanske jag inte skulle tycka att det var lika roligt...
 
Angående det andra jobbet jag skrev om för ett tag sedan, då jag var på speedintervju, har jag inte hört någonting. Antingen gick jag inte vidare eller så har takten avtagit enormt. Jag gick ju dock vidare från 2000 till 100, så jag ser det ändå som både en liten vinst och framför allt en erfarenhet!
 
 
Jag och Sandra finslipar det sista på dukningen
 
 De bästa löneförmånerna efter ett bröllop - blommor och dessert!
 
Ingen tvekan om vem som är överst på LAS-listan :)
 

Kommentarer:
#1: Sofia

Grattis Jessie! Det är du värd! :) Hoppas, hoppas att sjukgymnastiken hjälpen för ryggen!

Svar: Tack :) Det hoppas jag med för nu är jag less på det... (Både på sjukgymnastiken och på smärtan!)
Jessica

2014-03-06 @ 07:51:47
#2: mamma

Yohoo!!! Visst är det kul att bli anställd på ett jobb som man vill ha. Vet precis hur du känner gumman. och visst är vi värda det.

Svar: Verkligen! Att få gå till ett jobb som man älskar varje gång! Grattis till oss <3
Jessica

2014-03-06 @ 20:44:01
#3: Anonym

Tjoho :) vad roligt, grattis! Hoppas nu att kroppen skärper till sig så du kan jobba m det du tycker är roligt o är så duktig på!
Puss / Nilla & Walter :)

Svar: Det har jag insett att jag inte kan, men jag hoppas alltid kunna fortsätta göra det ibland!
Jessica

2014-03-07 @ 11:11:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: