Mellan himmel och jord

2014-03-14
22:39:00

Vårstädning delyx!

Nu ska jag slå hål på tabububblan kring städhjälp hemma. För ett par veckor sedan bokade jag nämligen ”storstädning” genom Städarna i Norrköping och igår var de här! Två kvinnor, den ena lite äldre än mig och den andra i medelåldern. Det visade sig att de två faktiskt varit i det här huset en gång tidigare, nämligen när vi flyttade in! Vi fick tillgång till huset lite tidigare om vi stog för städning, och i samma veva mötte jag ägaren till Städarna, som jag då träffade lite oftare genom gemensamma intressen. Han gav oss ett bra pris på flyttstäd, vilket var underbart när vi hade vår egen lägenhet att städa också. Att flytta in i ett nystädat hus städat av professionella personer är värt varje krona!

Storstädning är det värsta jag vet. Dels för att det är tråkigt och tar tid när man skulle kunna göra någon annat roligare eller mer viktigt för stunden. Dels också för att jag inte orkar stå/böja mig/skrubba nån längre stund innan kroppen börjar göra sig påmind. Sedan Tobbe började jobba i Stockholm är det även något som halkat efter i vardagen och på helgerna vill vi umgås och inte vara hemma och inne för att städa. Även om robot-robban tar hand om golven, så gör han tyvärr inte resten av jobbet. Min energi försvinner och att jag inte trivs i huset gör det inte lättare att hålla allt snyggt. Tobbe är dock inte lika petig som mig när det gäller den frågan, men han bor inte heller i det hela veckorna. Så jag tog tag äntligen tag i saken på ett annat sätt!

När jag kom in i matrummet på Campus igår, frågade mina gruppmedlemmar vad jag gick och log åt. ”Det slog mig just att när jag kommer hem idag så är hela huset storstädat!” Från golv till tak, väggar, lister, lampor, prylar, badkar, element och till och med alla fönster nästan glänser. Nu sitter jag med ett glas vin och bara njuter av att jag inte behöver känna någon press att ”jag borde…”. Det är underbart att det finns personer som kan tänka sig att göra det åt mig! Och särskilt dyrt var det inte heller, och efter RUT-avdrag är det helt klart att rekommendera, nån gång ibland för att känna att man får en nystart och kan lägga energin på vårstädning i trädgården, matlagning eller nåt annat kul hemma.

Och helt plötsligt var huset städat!

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: