Mellan himmel och jord

2013-04-01
23:49:00

Påsken 2013

Så var påsken över för detta år, med bestyr, mat i mängder, umgänge med släktingar och bekanta och avkoppling i solen! Påsken är den högtid på året som betyder minst för mig och den som jag ”bryr mig minst om”, jag tror att det är just därför den blir så njutbar när den väl är. Det är inte lika mycket stress och fix som till jul och den är inte lika snabbt över som midsommar. Den bara är. Med våren på ingång och sköna lediga dagar. Mängder med vackra blommor inne och solen som man så här års avgudar ute.

Påsken för oss började i fredags, på långfredagen, men lunch hemma hos oss. Gäster var min familj som i år bestog av mamma, Pernilla, Jimmy, Jossan, Jörgen, Milla och Shiraz. Det är inte så att jag byter familj varje år, men det inte alltid alla är lediga från jobb eller friska. Den enda som var sjuk i år var Zatzi som fått kennelhosta. Eftersom det kunde smitta katterna och Shirre och hon inte kan vara ensam hemma utan att yla så fick pappa vara hemma med "vård av djur". William var hos sin mamma och Walter får vänta till nästa år för sin första påskmat. Vi andra avnjöt en mindre men nog så mättande påskbuffé bestående av bland annat ägghalvor, strömmingslåda som farmor alltid gjorde förr, mammas underbara laxmuffins i smördeg och en massa kex och ost! Till efterrätt åt vi den omtalade tårtan som hade provbakats till Millas namnkalas, jag tänkte att recept kommer senare efter kalaset. Det var i alla fall bra att provbaka, för det var flera saker som jag ska ändra på. Det som blev över fick grannarna komma in och kalasa på till eftermiddagsfika på lördagen.

Men inte var väl helg-ätandet slut här? Nej, även om det inte är lika mycket som vid advent och jul så är var det återigen dags för påskbuffé på lördagskvällen. Denna gång hemma hos Tobbes föräldrar med hans släkt. Det som är bra är att vi moderniserar maten i min familj medan det är klassikerna hos Tobbes, på så sätt blir man varken trött på maten och man får lite av varje i smakväg! Där bjöds det på kokta ägg, prinskorv, varmrökt lax, brysselkål, mm. Och som efterrätt hade jag tagit med mig chokladcupcakes fyllda med hallonpannacotta och toppade med smörkräm. Trots all mat innan åts allt upp (Perka åt till och med två!) vilket jag tar som ett gott betyg. De var enkla så det kan det nog bli fler gånger av, kanske med andra smaker? Recept på påskaftonens efterrätt kommer i nästa inlägg.

På söndagen åkte Tobbe till Elmia med Bosse och Patrik medan jag var hemma och påbörjade mina mattestudier, liggandes i hängmattan hela dagen och läste igenom all kursinformation. Det kommer att bli en tuff månad, men jag har blivit erbjuden hjälp från alla håll så jag siktar i alla fall på att bli godkänd! Böckerna är hemklickade från nätet och imorgon ska jag påbörja första uppgifterna. På kvällen åkte Tobbe bort till Sofia och Jimmy för lite partaj men jag som haft ont i magen hela veckan stannade hemma och vilade. Det var tråkigt att inte kunna träffa vännerna men så som Tobbe mådde idag så var jag faktiskt friskare än honom! Halv tre drog hans sig från sängen via frukostbordet (jag åt lunch) och vidare till hängmattan innan jag slet med honom in för storhandling. Det blev dock inget klassiskt annandags-fika hos min mormor och morfar, det orkade ingen av oss.

I måndags fick jag min vanliga magvärk. Jag påbörjade en kur med Omeprezol, eftersom läkare efter läkare säger att det är magkatarr. Jag tvivlar då jag inte har de klassiska symtomen förns jag äter tabletter mot det. Jag har provat alla typer av receptfria magkatarrmediciner, magvärken går aldrig över men jag blir sämre än innan. Den här gången tror jag att jag verkligen fått biverkningar av den nya medicinen, för jag har fått ännu ondare på ett annat ställe i magen och mått som om jag haft jordens maginfluensa (fast den aldrig brutit ut). För att vara ”frisk” över påsken så har jag även gått på ipren.. En ond spiral, men nu är den ändå härliga helgen över och jag kan sluta med alla tabletter. Blir det inte bättre om ett par dagar lovar jag att ringa läkaren, mamma!

Hoppas att er helg har varit lika njutbar och ännu bättre än min!

 

Påskfint i vardagsrummet
 
Fix med Milla och Walters påskpresenter. William fick ett ägg med Angry Birds-läsk och haribo-småpåsar.
 
Tårtan som var godare än fin. Jag har lärt mig: köp ett plant tårtfat, använd inte sugarpaste, gör min vanliga smörkräm och mer chokladmousse.
 
 

Kommentarer:
#1: Nilla

Underbart trevlig o GOD påsk! Tack för det, dock missade jag slappet i solen... Hmm det där med magen är inget bra lillstrumpa :-( Puss // Nilla

Svar: Tack själva! Kul att ni kunde komma hit! Kram
Jessica

2013-04-02 @ 16:28:04
#2: Elin

Om du käkar pulver o bars o sånt annat bantningstjafs är det INTE bra för en redan elak mage. Drick mängder av vatten! Annars kan det onda sätta sig på njurar o kissblåsa. Ät inte fet mat o undvik socker. Jag har också haft magkatarr o det är inte att leka med. Med det sagt hoppas jag att du snart blir kvitt alla krämpor. Livet är för kort för att ha ont...

Svar: Nej, jag äter inte så mycket såna bantningspreparat utan mer varierad och nyttig kost med mycket grönsaker och lite fett. Dricker ca 2 liter vatten per dag också! Den "vanliga" magvärken är densamma som jag haft sen 2-årsåldern och jag är sjukt trött på att ha ont! Det jag blev dålig av nu tror jag faktiskt var tabletterna mot magkatarr, som inte hjälpte mot den första värken men jag blev bättre igen sen jag slutade med dem!
Jessica

2013-04-03 @ 20:33:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: