Mellan himmel och jord

2013-04-16
21:17:00

Vår på Kvästad gård
Idag har jag faktiskt känt att våren börjar komma även till Skärkind. Det finns massor med vårtecken runtomkring nu - regn, grönska, fågelkvitter, hagel, plusgrader mm. Mina starkaste vårtecken är dock årets första sädesärla, blommor i trädgården och att kunna sitta ute utan jacka. Idag har jag bockat av alla de tre! 

Jag minns inte varför, men ända sedan jag var liten har jag och mormor "tävlat" om vem som sett den första sädesärla på vårkanten. Så fort jag såg min kastade jag mig på telefonen och meddelade i detta, med risk att mormor skulle hinna se en innan jag hann ringa. Av någon märklig anledning vann jag alltid och i pris kunde det till exempel komma ett brev med en liten peng i. På senare år har hon faktiskt kunnat säga att "jaså inte förns nu, här i Åby har de varit länge", men å andra sidan gör det mig ingenting att förlora den tävlingen idag. Imorrn ska jag ringa till Åby och meddela att sädesärlan faktiskt även hittat ända till Skärkind nu. Tror ni att jag vinner?

Ett annat vårtecken för mig är när tussilago och snödroppar börjar växa utanför mitt eget hus. Att det fanns massvis med blommor i Stockholm för två veckor sedan, eller att andras trädgårdar börjat prydas är fint men det är först när det kommer hem till mig som jag får känslan av vår. Det har faktiskt även börjat titta upp tulpan- och krokusblad i rabatten.

Sitter ute gör jag gärna året runt. Varje årstid har sig charm (utom hösten kanske). Våran delvis inglasade altan ger lä under vintern och där står hängmattan inbjudande även med termokläder och filt. Men det härligaste är när man kan lämna jackan inne och sitta ute ändå. För några veckor sedan lyste solen värmande men idag satt jag där och åt utan solstrålar. En titt på termometern som visade 15 grader i skuggan kanske förklarar det hela.

Vilka är era vårtecken?
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Jossan

Mina vårtecken är citronfjärilar,tussilagon och när uteserveringarna börjar göras iordning på restauranger och cafeèr :)

2013-04-21 @ 18:28:15
#2: Johanna

Massa fina blommor i trädgården är mitt största vårtecken! Och som mamma - mindre kläder på barnet! :)

2013-04-22 @ 22:36:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: