Mellan himmel och jord

2013-08-18
23:07:00

Redo för plugg
Va?! Är det redan 19 augusti imorgon? Upprop kl 10.15, rundvisning på Campus Norrköping och sedan - 3 år som student, igen! Tredje gången gillt, det är väl så, tredje vuxenutbildningen. Jag betar av utbildnigsinstanserna en efter en. Grundskola och gymnsium, check! Folkhögskola, check! KY-utbildning, check! Universitet. Högskola. Det låter så stort, så avancerat, så tufft. Skrämmande. Jag är lite nervös, det måste jag erkänna. Och inte lite heller faktiskt. Det var otroligt skönt när jag fick ett sms av en kompis syster, Mickis, idag, som också ska läsa samma utbildning som jag. Skönt att möta upp någon vid entrén, att känna någon från starten. Sedan tror jag inte att det är hon och jag som kommer att umgås och plugga tillsammans i alla år, men det känns skönt att man alltid känner någon där som man känner utanför. Vi har ändå känt varandra i ett antal år. Det slog mig lite komiskt nu att jag faktiskt kände hennes syster, Alex, lite grann innan vi också tillsammans började en utbildning. Skönt med ett bekant ansikte i folksamlingen, ett telefonnummer som redan finns i mobilen. Men sen då? Klart jag är nervös. Tänk om jag inte klarar pressen på tentor och uppsatser. Tänk om jag inte förstår vad föreläsaren säger, eller vad som står i böckerna. Tänk om jag inte hittar någon som vill plugga med samma studievärderingar och intressen som mig. Det löser sig nog. Jag har ju faktiskt pluggat mycket ensam innan.
 
Så vad ska jag bli då? Jag ska läsa KSM - Kultur, samhälle, mediagestalning. "Vad blir man då?" Blir? "Ja, du måste väl bli något när du är klar?" Den äldre generationens ständiga fråga, du måste väl bli något. Nja, det kan jag inte svara på idag. Det är lite luddigt, måste man bli något? Det känns så stelt, förutbestämt är inte min grej. Tänk om jag läser till en sak och sen vill jag inte jobba med det, då är det bortkastad tid. Här blir jag inger, eller allt om man vill tänka positivt i stället. Det ger sig nog i det långa loppet, efter hand. Så här säger informationstexten om utbildningen i alla fall. Sen får vi se vad just jag blir
 
Som student på Kultur, samhälle, mediegestaltning är du inte bara proffs på projekt, du har också värdefulla kunskaper inom medieproduktion, utställningsproduktion, interaktiva medier och gestaltning – både när det gäller den akademiska kompetensen och det tekniska hantverket. Det här är en annorlunda universitetsutbildning som du på många sätt själv kan forma efter intresse. Tidigare studenter jobbar till exempel som producenter, projektledare och pedagoger på museer, i konsthallar eller inom event, PR och reklam. Andra arbetar som journalister inom press, radio och TV, eller som kommunikatörer och informatörer i privata företag och offentliga verksamheter.

Redo för plugg


Lugnet före stormen
 
 
Ny Kinnarp-stol, "begagnad" från Blocket.
Fotstöd i form av en inslagen kartong.

 

 


Kommentar:
#1: Nilla

Lycka till! Måste erkänna att jag nog hör till kategorin 'den äldre generationen' men det stämmer ju att du kan bli allt -bra tänkt! Det kommer gå bra, ta't bara lugnt. Är lite avis, det är ju så kul att plugga o gå på föreläsningar. Kram <3

2013-08-19 @ 08:48:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: