Mellan himmel och jord

2013-08-14
18:53:15

Stadskörning
Nästa helg ska vi till Stockholm tillsammans med ett gäng från Skärkind. Jag åker upp redan på torsdag eftermiddag, så stannar Tobbe kvar hela helgen utan att åka hem torsdag-fredag. Jag har funderat på om jag ska åka bil, buss eller tåg. Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Bilen kan man ju styra tiden lite själv, samtidigt som buss/tåg inte tar direkt längre tid. Det går bra avgångar efter lunch, men beroende på om jag hinner få CSN-kortet innan så varierar priset ganska rejält och polon som bara drar 0,3-0,4 l per mil är inte så dyr att åka. Jag bestämde mig för att avvakta och se om jag kan använda mig av rabatten, i så fall kan jag ju passa på att vila under resan.
 
I går när jag pratade med Tobbe kom jag dock på att jag aldrig har kört bil i Stockholm (eller Göteborg eller någan annan storstad heller). Och första gången helt själv i bilen känns lite sådär... Men det är bara rakt genom Stockholm och svårt att köra fel lugnade han mig med, så ok. Idag var jag inne i Norrköping och körde gator jag inte brukar köra. Enkelriktat hit och körförbud dit. Jag skrattade lite åt mig själv och tänkte; "jag kan ju inte köra i Stockholm om jag inte ens kan köra i min egen stad". Äh, vad kan gå fel tänkte jag sen, samtidigt som jag tittade upp på väggen av rådhuset, precis efter att jag svängt ner på Drottninggatan från Trädgårdsgatan. Och precis - där får man ju INTE köra... Jag kunde inte backa för bakom mig kom en spårvagn, så det det vara bara att andas lugnt och hoppas att Farbror Blå höll sig i någon annan del av stan (det var ju dock en del ute med tanke på att Augustifestivalen börjar idag.)
 
Kanske ska ta buss eller tåg trots allt nästa vecka..?!
 
 
 
Leker spårvagn...
 

Kommentar:
#1: Mamma

Säkrast du tar tåg/buss så du inte hamnar i tunnelbanan, där är ännu svårare att backa... PoK

2013-08-14 @ 20:34:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: