Mellan himmel och jord

2013-07-10
12:27:00

Vilostund vid bryggan
Vårt hus ligger cirka fem kilometer från Göta Kanal. Ganska nära, men jag skulle vilja bo ännu närmre vatten, så att man snabbt kan ta sig dit till fots eller med cykel. Miljön vid vatten är så rofyllt, luften är frisk och samtidigt som det kan vara mycket liv är det lungt och idylliskt. Igår när jag var på väg hem efter några ärenden i stan stannade jag till vid Btådtoms slusskafé, köpte en kopp kaffe och la mig på en filt på bryggan längst bort. Trots att det var fullt med folk på caféet och vandrarhemmet och parkeringen var full med bilar var det bara jag på bryggan och det var så tyst och lugnt i solen.
 
Kaffet smakar bra, vattnet glittrar i solen. En båt seglar förbi mig och besättningen vinkar, jag vinkar tillbaka. Fåglarna kvittrar och en bit bort hörs en skogsduva hoa i träden. Vinden brusar i träden. I vattnet hoppar småfiskar upp vid ytan och det bildas en nästan droppande ljud. Några hästar rider förbi och grusvägen smattrar mot deras hovar. På andra sidan kanalen kommer fyra hästar gallopperandes i hagen, nyfikna på vilka som är ute och rider. Några cykelrurister har bara fyra kilometer kvar till dagens destination Norsholm. Jag lägger mig ner och somnar till en stund. En humla surrar förbi mitt öra, en trollslända svävar över vassen i vattenkanten. Grilldoften stiger från bänkarna strax brevid mig och jag känner själv att jag börjar bli lite hungrig. Jag packar ihop mina saker och åker hemåt med lite ny energi men ett rogivande lung i kroppen.
 
 
 En stund av stillhet

Kommentar:
#1: Elin

Men 5 km med cykel går väl snabbt, eller hur?

Visst är det vackert vid sjöar o hav. Men får ett lugn i själen på nåt sätt. Dock är det inte riktigt så det känns att gå ner till vår sjö dessa korta, men ack så intensiva, semesterveckor. Mitt på dagen är det så fullt med folk att man inte ens har plats att slå sig ner. Nej. En privat brygga skulle man ha, eller hur?

Svar: Snabbt är relativt, det tar nog 20 minuter och när jag menar snabbt menar jag max 5 minuter. Här är det mycket folk och mycket båtar men aldrig stress eller skrik som vid Klarsjön. Dit åker jag inte längre för trängseln och allt, en egen sjö dock det skulle man ha, eller hur? =) Nej föresten, liite folk vill man ju titta på!
Jessica

2013-07-10 @ 15:47:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: