Mellan himmel och jord

2013-03-10
10:35:00

3-veckors matsedel från Viktklubb.se
Jag tror inte att jag är ensam om att minst fyra dagar i veckan öppna kyl och frys, sucka lite och tänka "jaha, vad ska vi äta idag då?" Och i de flesta fall slutar det med samma gamla vanliga fantasilösa mat; köttfärssås, ugnsfalukov, varma mackor, pannkakor, spenatsoppa.... Men när det nya året började så bestämde jag mig för att det inte skulle vara så längre hemma hos oss. Tre veckor i taget, och kunna åka och storhandla var tredje vecka utifrån den listan! Så nu tänkte jag dela med mig så att det inte behöver vara så hos er heller kanske? Sno mer än gärna matsedeln, och dela gärna med er av era maträtter i kommentarerna!
 
Jag som älskar korv skulle kunna leva på det till frukost, lunch och middag. Det kanske dock inte är så nyttigt, och sen tror jag inte att Tobbe skulle gå med på det. Så jag försöker att göra matsedeln så varierad som möjligt. En kött, en färs, en fisk, en korv, en vegitarisk, en pasta och en soppa per vecka brukar det bli, minst fyra helt nya recept samt ibland några klassiska favoriter. Även om det är roligt och kreativt att laga mat utan recept, så är det ganka skönt att ibland bara kunna följa en beskrivning och inte fokusera så mycket själv. Jag älskar att bläddra i kokböcker och gamla receptsamlingar och hittar gärna annorlunda rätter, och det känns faktiskt också ganska kreativt.
 
Ibland har vi olika "teman" som tex från en spciell kokbok. Första veckorna i år bestog av julklappen "Morberg lagar husmanskost". Någon speciell kock, något matlagsningprogram, en och samma kokbok eller "hemlagad snabbmat" kan vara några exempel. Eftersom jag har som målvikt ca 20 kilo mindre än jag väger i dag, så går vi på lite kaloriräkning med appen "Shape up" och temat på denna matsedel får bli recept från http://viktklubb.aftonbladet.se. Recepten till de flesta av Viktklubbens rätter finns på www.tasteline.com. Alla dessa recept tar ca 20-40 minuter.
 
Måndag: Asiatisk torsk med lätt stekta grönsaker och ris
Tisdag: Köttfärs- och pestopanna med makaroner
Onsdag: Blomkålssoppa med stenbitsrom och hembakat mörkt bröd
Torsdag: Biffsallad med bönor och bulgur, senapsdressing
Fredag: Grillad kyckling under krämigt täcke, kokosris och grönsallad
Lördag: Pasta med kryddkorv- och philadelphiasås
Söndag: Kotletter med norrländska smaker, ugnsrostade rotsaker
 
Måndag: Pasta med tonfisksås
Tisdag: Skinka- och stenbitsromspasta med rädis- och morotssallad
Onsdag: Fisksoppa med curry och tomatsmak, ruccola och hembakade baguetter
Torsdag: Indonesisk köttwook och kokta nudlar
Fredag: Mexikanska snabbpizzor
Lördag: Grillad korianderlax med majssalsa och ugnspotatis
Söndag: Köttbullegryta med hoisinsås och lingonsylt
 
Måndag: Blomkål- och kronärtkockssallad med skinka. Våfflor till efterrrätt (det är ju våffeldagen!)
Tisdag: Ansjovis- och parmesanpasta. Servera med morot- och löksallad
Onsdag: Grönärtsoppa med chevre- och skinkgratinerat bröd
Torsdag: Fiskbullar i kokosmjölk, färsk pasta
Fredag: Karibisk kokosgryta
Lördag: Grillad pepparstek med couscoussallad och kikärtor
Söndag: Korv på nytt sätt (äpple, lök, farinsocker och vinäger)
 

Lite inspiration från förgående veckor
Rådjur med rönnbärsgelé och hemgjorda pommes
 
 
 
Spenat- och ostgratäng med ägg-gömma
 
 
 Pastagratäng med skinka, broccoli och mozarella
 
 
Kokt pangasiusfilé med riven pepparrot och brynt smör
 
 
Morot- och ingefärssoppa med grädd-creamé fraîshe och hembakad baguette
 

Kommentar:
#1: Anonym

Vad duktig du är - mycket inspirerande!

Svar: Tack, nu har du matsedeln klar tills du kommer hem! Skönast är att det tar ca 20-30 minuter att laga rätterna!
Jessica

2013-03-11 @ 17:11:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: