Mellan himmel och jord

2014-08-23
12:47:48

Herr och fru Freijd ❤
VIlket vackert bröllop! Och vilken rolig fest! För några veckor sedan var det mycket bröllop i mitt huvud. Musikquiz för både bröllopsfest och för möhippa, bokat in mitt 7:e bröllop i år att servera på tillsammans med Annestreckmarie.se och mina underbara kollegor. Och sist men även störst, förberedelser inför det bröllop jag själv skulle få vara gäst på! Hänga framklänningen, packa väska för dagen, stryka skjorta till Tobbe, slå in presenten, göra snygga naglar och ladda kameran. Johanna och Jimmy gifte sig nämligen förrförra lördagen! Det är ett par vänner i Skärkindsgänget, Sigges föräldrar och hon som är så duktig på inredning!
 
Det var det femte bröllopet jag var gäst på, efter min systers, min kusins, min barndomsvän och ett annat par i Skärkind. Och kanske ett 30-tal som jag jobbat på, varav ett par av de jag sett en del av cermonierna när de har hållts på samma plats som festen. Och inte ett enda är det andra likt. Klänningar, typ av middagar, dukningar och teman, gäster, lekar. Jag har alltid sagt att den som ska vara toastmaster / -madame på mitt bröllop kommer få problem att hitta på lekar och sånt som jag inte hört eller sett innan. Jag kan även tänka mig att man som brudpar (eller i alla fall brud) vill att ens bröllop ska vara unikt. Och av alla de jag varit på så kan jag ändå påstå att Johanna och Jimmy, deras värdpar och deras gäster lyckats med detta.
 
Viglseln hölls i Kuddby kyrka där 80-talet gäster befann sig kl 13.00 på lördagen. På förmiddagen hade Jimmy för första gången fått  se Johannas klänning. Först in i kyrkan kom Jimmy ensam. Efter honom, till klassisk brudmarsch kom deras son och hans kusin 3-4 år gamla, sedan tärna och bestman som är brudparets respektive bästa vänner. Sist kom Johanna eskorterad av hennes pappa. De traditionerna är inte så vanliga i dag. Under cermonin sjöngs Agnes version av "En sån karl" och en svensk version av "Just the way you are". Vid utgången bar Jimmy Johanna över tröskeln, en härlig scen som på nåt sätt värmde och charmade i mångas hjärtan. Någonting jag verkligen aldrig sett eller hört talas om innan. Utanför kyrkan skålades det, kastades ris, blåstes såpbubblor och fotades. Och jag var stum och kunde inte slita ögonen från klänningens otroligt vackra släp! Det kunde varit ett prinsess-släp (om det varit 3 m längre). Jimmy var jättefin med, inte så som man brukar se honom!
 
Festen hölls sedan i Mems kanalmagasin, vilken verkligen levde upp till den vackra, lantliga, stilen som Johanna alltid pratat om att hennes bröllop ska vara i. En jättefin lokal, men härlig altan (om den står kvar, den knakade lite med 80 personer på samma ställe!), vackert väder och många drinkar. Vi började med mingelbingo innan brudparet anlände i sin fina bil. Middagen serverades mellan roliga tal, många sånger, planerade och spontana lekar och spex. En variant på skoleken som bestog av frågor och a-b-c-alternativ, och musikquiz där alla namn i låtarna var utbytta mot "Jimmy" och "Johanna", ingen av de har jag tidige sett. Jag ljuger inte om jag säger att det inte var tyst, eller ens lugnt 5 minuter på hela kvällen. Vilket party! Vårt bord kanske inte heller var de lugnaste, men jag tror inte att det gjorde brudparet något ;) Av alla de bröllopsmiddagar jag närvarat på har det här varit den klart mest högljudda, av både skratt och stoj. Så om någon var orolig för att det skulle bli en stel kväll med tunga tal så kände de inte sina gäster! Förutom gästerna så bestog middagen av en lantlig och spetsig dukning á la Johanna och vildsvin á la Jimmy. Festen varade till natten (lite regn, men det ger ju lycka), och då hade brudparet redan flytt till hemlig ort. Det visade sig vara Mauritzbergs bröllopssvit där de spenderade sina första dagar som gifta! Grattis!
Just married ❤
 
Anländna till Mem
 
Nästa bröllopspar? Nej, jag fångade ju inte buketten..
 
Skärkindsgänget på bröllop
 
 
 

Kommentar:
#1: Johanna

Åh vilken dag det blev!! Vi är så glada över att ni var med oss! Utan er, ingen fest!! STORT tack från både mig & Jimmy!
Kan du inte maila lite bilder? Superfina du lagt upp!!

2014-08-24 @ 22:28:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: